EDUCACIÓ
Societat31/05/2013

Separats per reforçar llengua i matemàtiques

Els alumnes amb dificultats a 1r d'ESO rebran suport a part fins a assolir el nivell

Sònia Sánchez

BarcelonaEl departament d'Ensenyament posarà en marxa el curs vinent un programa intensiu de millora (PIM) a primer d'ESO, per oferir atenció específica als alumnes que arriben de primària amb un nivell molt baix de llengua i matemàtiques. Segons va explicar ahir el director general de Polítiques Educatives, Joan Mateu, es tracta de "diversificar els grups" per "permetre que aquests alumnes millorin aquestes matèries en un temps raonable que els permeti reincorporar-se a la seva aula". És a dir, que mentre la classe faci el "programa normal" d'aquestes assignatures, els alumnes amb nivell més baix "faran un programa de millora" fins que assoleixin el nivell adequat. El màxim que podrà estar un nen en aquest programa serà un curs.

Mateu va assegurar que "no es tracta en cap cas de segregar", ja que aquests alumnes "faran tota la resta de matèries [que no siguin llengües o matemàtiques] amb la seva aula natural i també tota l'activitat general de l'escola i, per tant, no perdran el contacte amb els seus similars". Segons la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, "no es tracta d'una segregació, sinó d'un grup que es desdobla per treballar millor".

Cargando
No hay anuncios

De fet, Rigau va puntualitzar que la via principal d'actuació amb aquests alumnes serà oferir-los aquest reforç com a assignatura optativa. Però els que tinguin més dificultats per seguir la classe amb la resta de companys seran atesos a part "en grups de 10 alumnes", va especificar Mateu, per garantir-los una atenció personalitzada.

Per a aquests grups es reservaran "els professors amb més experiència" amb l'objectiu de "retornar-los a la seva classe com més aviat millor". L'augment de professorat que pot requerir aquest PIM serà possible gràcies a la reducció d'assignatures optatives feta a secundària -eliminant les que no arriben a 10 inscrits- i perquè alguns alumnes faran optatives a distància dins el programa de blended learning que també es posa en marxa el curs que ve al 10% d'instituts.

Cargando
No hay anuncios

Un 10%-15% dels alumnes

Ensenyament calcula que entre el 10% i el 15% dels alumnes de primer podrien formar part d'aquest PIM, ja sigui per la via de grups separats o per la via d'assignatures optatives, ja que aquest és aproximadament el percentatge d'alumnes que no superen l'avaluació de competències bàsiques a sisè de primària. Però la decisió última de posar en marxa aquest canvi metodològic serà dels centres, dins de la seva autonomia.

Cargando
No hay anuncios

Rigau va remarcar que l'objectiu del PIM és precisament evitar la segregació per nivells al final de l'ESO, com planteja la reforma estatal. "Preferim reforçar les matèries instrumentals en el primer cicle d'ESO que no mantenir-los tots junts i després donar-los dos títols en funció de les notes -va dir-. Si volem que se'n graduï el 85% necessitem que ningú quedi al marge". Ara obtenen el graduat el 80,8% dels alumnes que acaben l'ESO.