La seguretat condiciona molt més la mobilitat de les dones que la dels homes

El metro i els patinets són els transports que més preocupen als usuaris

El metro és el mitjà en que les dones senten més inseguretat personal tant de dia com de nit
Pau Esparch
29/09/2020
3 min

BarcelonaCom afecta el gènere la manera de desplaçar-se per Barcelona? Un estudi ha quantificat els canvis que fan les dones i els homes per seguretat personal en la seva mobilitat. El resultat és que l'impacte és molt superior en les dones que en els homes: gairebé el doble de diferència. El 68% de les dones canvien la manera de desplaçar-se per seguretat. En canvi, en els homes la xifra és del 37%. El 40% de les dones han patit situacions d'assetjament durant el dia, mentre que en els homes han sigut el 24%. Pel que fa al mitjà de transport en què se sent més inseguretat personal, tant de dia com de nit per a les dones és el metro i per als homes els vehicles de mobilitat personal (VMP), que inclouen els patinets.

Són les respostes que van donar 1.500 residents a Barcelona –la meitat dones i la meitat homes– a principis d'aquest any. L'informe, elaborat pel RACC i Zurich, no recull la repercussió del covid-19, tot i que la cap d'estudis de mobilitat de la Fundació RACC, Alba Rey, remarca que la diferència de gènere "perdura". Segons les dades de mobilitat del 2018 a Barcelona, els desplaçaments ja no són iguals entre les dones i els homes. En els trajectes quotidians el 51% de les dones van a peu –en els homes és el 42%–, el 35% de les dones fan servir el transport públic –en els homes el 24%– i l'11% de les dones van amb vehicle privat –els homes són el 30%–. "Les dones van més a peu perquè la seva rutina comporta desplaçaments per qüestions familiars, generalment prop de casa", explica Rey.

Durant el dia, el 23% de les dones diuen que el metro és el mitjà més insegur i el 27% dels homes creuen que són els VMP. En canvi, hi ha coincidència en el més segur: per al 77% de les dones i per al 81% dels homes és el cotxe. A la nit, el metro continua sent el transport més insegur per a les dones però amb un percentatge superior, del 46%. En els homes també es mantenen els VMP amb un percentatge una mica per sobre, del 33%. La següent manera més insegura de desplaçar-se a la nit és anar a peu per a les dones (el 37%) i amb metro per als homes (el 31%). A la pregunta de si s'ha patit un robatori o assetjament en els trajectes, el 52% de les dones responen que sí durant el dia i el 31% a la nit –en el cas dels homes, el 41% diuen que sí durant el dia i el 23% a la nit.

La percepció de seguretat personal és més alta a la nit que durant el dia perquè, tant les dones com els homes, asseguren que han patit menys robatoris de nit. Malgrat això, quan van a peu es detecten més situacions d'assetjament a les dones a la nit respecte al dia. També cal tenir en compte que, segons l'estudi, quan és fosc les dones prenen mesures i ho fan més que els homes. El 89% de les dones van acompanyades, mentre que en els homes són el 55%. Gairebé la meitat de les dones parlen per telèfon per sentir-se segures, cosa que només fa un de cada deu homes. El 95% de les dones caminen per carrers amb gent o establiments oberts, mentre que en els homes són el 78%.

Poques dones soles al bus nit

L'informe també ha fet observacions a les parades de metro, a les línies del bus diürn i a les del bus nit. Per exemple, a l'intercanviador de Sants-Estació el 82% de les dones viatgen soles durant el dia i a la nit són el 49%. En canvi, això impacta menys en els homes: el 88% viatgen sols durant el dia i a la nit són el 70%. En cap de les línies del bus nit que ha analitzat l'estudi el percentatge de dones soles supera el 30%, mentre que el d'homes sols sempre se situa per sobre. Per això més del 85% de les dones demanen sancions més contundents per a les persones que agredeixen o assetgen, el 82% volen un augment del personal de seguretat al metro i el 79% una millora de l'enllumenat a l'espai públic.

El RACC i Zurich recomanen a l'administració que faci un inventari de carrers per identificar els punts d'actuació a les zones amb poca il·luminació o visibilitat. També demanen a Barcelona que tingui en compte la perspectiva de gènere en el pla de mobilitat dels anys vinents.

stats