La saturació de la Boqueria
Els comerciants del mercat presenten una petició per regular la presència massiva dels grups turístics
BarcelonaCada dia 213.000 persones passegen per la Rambla de la capital catalana -un total de més de 78 milions de persones a l’any-, segons un estudi fet per Retail Trade i patrocinat per Turisme de Barcelona i l’Ajuntament. D’aquesta xifra, el 79% no són residents a la ciutat. Només un 21% són barcelonins que sovintegen aquesta artèria de la capital catalana. Ja fa temps que la Rambla és un dels punts neuràlgics de Barcelona per al turisme, i el mercat de la Boqueria, un punt de pelegrinatge. No obstant, des de fa uns cinc anys, la presència de visitants ha augmentat exponencialment. Segons un estudi de l’Associació de Comerciants de la Boqueria, el mercat rep cada dia al voltant de 45.000 visitants, una xifra altíssima que pot saturar el recinte. La mateixa associació, cansada de la presència dels grups turístics massius que “perjudiquen” -des del seu punt de vista- l’activitat dels paradistes, ha presentat una petició a l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona que demana la regulació de la Boqueria.
El gerent de la Boqueria, Òscar Ubide, va explicar a l’ARA que la petició que es va tramitar a finals de la setmana passada consisteix a limitar la presència dels grups turístics dirigits, especialment els divendres i els dissabtes. Així, pretenen que durant aquests dies no n’hi hagi i que durant la setmana les agències informin Turisme de Barcelona -l’organització de promoció de la ciutat- de l’activitat que es preveu per així poder tutelar-la. “Quan algú vol gravar dins el mercat necessita un permís, i si no el té, l’encarregat de seguretat no permet que ho faci”, va comentar Ubide, que creu que s’hauria de ser igualment exigent amb els grups turístics. “Els grans grups impedeixen el pas, i el client de tota la vida està deixant de venir”, va lamentar. No obstant, Ubide recalca que no lluiten contra el turisme. “Sempre estarem a favor del turista, no hi tenim res en contra, tot el contrari, però sí dels grans grups dirigits”, va afegir.
Voluntat política
L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va explicar ahir que creia que era “impossible” intentar impedir la presència de gent en un centre de portes obertes. Trias va considerar que el que cal fer són “campanyes per explicar què passa”, i va afegir que des de Turisme de Barcelona han de procurar que “no hi hagi grups massius que vagin a la Boqueria com qui va a veure un espectacle”. Portaveus de Turisme van explicar a l’ARA que no els ha arribat cap petició ni comunicació de l’Ajuntament. “No podem fer cap valoració sobre què s’ha de fer amb el turisme massiu de la Boqueria, perquè no ens ha arribat res de manera oficial. Quan sigui així, analitzarem la proposta”, van argumentar les mateixes fonts. Ubide creu que l’Ajuntament “sí que té marge d’actuació” per poder regular-ho i que només depèn de “la voluntat política”. El consistori està duent a terme des de finals de l’any passat plans de turisme de districte per descongestionar el centre.
Els paradistes del mercat donen suport àmpliament a la petició, ja que denuncien que els clients de tota la vida estan marxant a causa de la massificació. Els negocis que surten més beneficiats per la compra del turista (fruiteries, bars o queviures, entre d’altres) no es mostren tan bel·ligerants amb els grups com els negocis que només tenen com a clients el residents de la ciutat (peixateries, carnisseries o polleries).
Pepita González, de Fruites Soley, argumentava ahir que prefereix “la massificació a no tenir clientela” i afegia que la majoria dels seus clients “són turistes”. No obstant, Eduard Soley, de la mateixa parada, detallava que els grans grups sí que perjudiquen la venda. Jordi Asín, cambrer de l’emblemàtic Bar Pinotxo, considerava que trobar l’equilibri “és molt difícil” i que la situació de massificació va lligada al creixement del port. De fet, 2,6 milions de passatgers de creuer van visitar la ciutat el 2013. “Fa 35 anys que treballo a la Boqueria i no havia vist res d’igual com en els últims temps”, denunciava Marta Mañas, de Menuts Marta. “Estan muntant el mercat només per al turisme i nosaltres hem de pagar les factures”, alertava Araceli Carreras, titular d’una peixateria.
L’ampliació de la nova xarxa de bus, al setembre
L’Ajuntament de Barcelona iniciarà el 15 de setembre la tercera fase d’implantació de la nova xarxa ortogonal de busos. O, el que és el mateix, a partir de llavors a la ciutat hi haurà tres noves línies: la H14, la V15 i la V27. També hi haurà una quarta línia que correspon a la reestructuració de la H16. Amb la implantació d’aquests eixos -dos d’horitzontals i dos de verticals- s’assolirà gairebé la meitat del desplegament previst, amb 13 dels 28 recorreguts nous. Des de l’inici del nou mapa s’han incrementat els usuaris en un 17% i s’ha aconseguit que un 2,5% dels conductors aparquin el cotxe. L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va destacar que s’avança en el “model sostenible” i que s’està duent a terme la implementació “a un bon ritme”.