Santi Vila: "Si no rebem una explicació clara, demanarem el traspàs complert de la gestió de Rodalies"
Des del traspàs fet per Zapatero al tripartit, el Govern només pot demanar explicacions a Renfe, però no a Adif, de qui és responsabilitat la majoria d'incidències a la xarxa, també la d'aquest dijous
BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, demanarà el traspàs complert de la gestió de Rodalies si les explicacions que rep d'Adif sobre el que ha passat aquest dijous a Rodalies no els satisfà. "Demanem solucions immediates, i si no que s'assumeixin responsabilitats".
"La resposta inicial d'Adif és que obren expedient a Schneider -el proveïdor del software- per saber si estan incomplint alguns dels compromisos. Per nosaltres això és irrellevant, l'important és si l'administració s'agafa seriosament el seu paper de regulador, i actualment hi ha una deixadesa", ha dit el conseller després de la reunió amb el president d'Adif, Gonzalo Ferre, ala seu del departament.
"Ara estem en la fase d'anàlisi de què ha passat. Si no demanarem el traspàs de la gestió de la infraestructura. Ho hem de posar sobre la taula. Allà on actuem nosaltres, els serveis excel·leixen", ha comentat el conseller en relació als Ferrocarrils, el metro, el tramvia i la xarxa d'autobusos.
El conseller s'ha mostrat molt molest amb la situació viscuda aquest matí a Rodalies, amb 200 trens aturats durant poc més d'una hora i 80.000 usuaris afectats: "Per la seva recurrència això és inadmissible".
"Avui el problema no ha sigut per manca d'inversions sinó per una errada en el software, però no volem quedar atrapats en si és responsabilitat d'aquest o d'altres", ha recordat.
Com es faria el traspàs complert de Rodalies?
Santi Vila recorda que ara estan en fase d'anàlisi del què ha passat, però admet que tard o d'hora havien de posar aquesta qüestió sobre la taula. "El traspàs de Rodalies va estar mal negociat en el seu moment (època Zapatero a la Moncloa i el tripartit a la Generalitat)". Aquest traspàs limitat provoca que no hi hagi un interlocució prou fluïda amb Adif. "El president d'Adif ve quan se li requereix, però hi ha un problema de fons amb el traspàs de competències, que fa que només podem controlar el paper de Renfe, no el d'Adif. Això és el que s'ha de solucionar en el curt/mitjà termini". Santi Vila veu factible el traspàs de la gestió completa de les línies que només afecten el territori català, i que de les altres, s'hauria de negociar.