Sánchez anuncia un pla de reforç de matemàtiques i comprensió lectora després del fracàs de PISA
Inclourà una partida als pressupostos de 500 milions d'euros i el pla afectarà 4,3 milions d'alumnes
BarcelonaEl president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest diumenge un pla de reforç en matemàtiques i comprensió lectora setmanes després que es fessin públics els nefastos resultats de l’informe PISA a tot l’Estat, però especialment a Catalunya. L’executiu estatal vol incloure una partida als pressupostos destinada a tirar endavant aquest pla, segons ha explicat Sánchez en un acte del PSOE a la Corunya, que el govern espanyol preveu impulsar de la mà de la comunitat educativa. En aquest sentit, la setmana que ve el president espanyol i la ministra d’Educació, Pilar Alegría, es reuniran amb el consell escolar per començar a concretar-ne les mesures.
El pla afectarà al voltant de 4,7 milions d’alumnes, segons fonts governamentals, i estarà dotat amb més de 500 milions d’euros, tot i que encara s’ha de tancar la xifra exacta. S’hi inclouran els alumnes des de tercer de primària fins a quart d’ESO i el govern espanyol està estudiant també si hi afegeix l’alumnat de batxillerat. Segons les mateixes fonts, el pla tindrà tres objectius: reduir el nombre d’alumnes per aula; incorporar professors fora de l’horari lectiu de suport als alumnes en matemàtiques i comprensió lectora, i també dissenyar un pla de formació per al professorat per millorar l’ensenyament en matemàtiques. Caldrà veure com s’aplica tot plegat a cada territori, perquè les competències en educació les tenen les comunitats autònomes.
Catalunya va obtenir els pitjors resultats de la història en l’informe PISA –l’avaluació internacional que fa l’OCDE als estudiants de 15 anys d’una vuitantena de països–. Els alumnes catalans van retrocedir 22 punts des del 2018 en comprensió lectora, una diferència molt més destacada que la caiguda de la mitjana espanyola (-6), però també que la mitjana europea (-14) i la de l’OCDE (-11). Pel que fa a les matemàtiques, els alumnes catalans van retrocedir 21 punts, una xifra per sobre de la mitjana espanyola (-8), de la de l’OCDE (-17) i de la de la Unió Europea (-20).
Els resultats han generat una crisi educativa a Catalunya i, abans d’acabar l’any, la Generalitat va reunir els grups parlamentaris per abordar una solució. La cimera va acordar crear una comissió de 15 experts del sector educatiu que tenien l’encàrrec d’elaborar les primeres mesures per revertir la situació i fer-les públiques de cara al mes de febrer. A principis de gener, el departament d’Educació ja va fer públics els noms d'un grup que estarà encapçalat pel president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Vinyes, i del qual en formaran part docents vinculats a entitats com Rosa Sensat, plataformes com Clam Educatiu i fundacions com la Bofill.
Crítiques del PP
La iniciativa de Sánchez ha tingut ja una primera reacció del PP en forma de crítica. El partit considera que amb aquesta mesura el president espanyol “assumeix les carències del seu model admetent que el sistema educatiu ordinari necessita un reforç extraordinari”. Culpen el “model educatiu socialista” dels mals resultats de PISA perquè asseguren que es basa en la “llei del mínim esforç”, afirmen fonts del partit. El PP creu que la LOMLOE ha tingut un resultat “desastrós”.