El trànsit exposa més del 60% de la població urbana catalana a nivells de soroll perjudicials
Un estudi a nivell europeu xifra en 3.600 les morts evitables
BarcelonaLa població exposada a nivells perjudicials de soroll pel trànsit supera el 60% a la majoria de les principals ciutats catalanes i s'eleva fins al 83,4% i el 85,2% a Barcelona i Girona, segons un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), que avalua l'impacte de la contaminació acústica en la salut en 749 ciutats europees. Els resultats, publicats a Evironment International', xifren en gairebé 60 milions les persones adultes sotmeses a nivells perjudicials per a la salut i, a més, 11 milions més pateixen un nivell de molèsties elevat. De l'anàlisi també es desprèn que complir amb les recomanacions de l'OMS en matèria de soroll permetria evitar cada any més de 3.600 morts per cardiopatia isquèmica.
Sasha Khomenko, investigadora d’ISGlobal i primera autora de l'estudi, detalla que l'exposició prolongada al soroll del trànsit pot provocar una reacció d'estrès sostingut, l'augment de la freqüència cardíaca i de la pressió arterial i la vasoconstricció, la qual cosa pot acabar donant lloc a malalties cròniques, com les cardiovasculars, o a trastorns de depressió i ansietat.
El soroll generat pels mitjans de transport és la segona causa ambiental d'efectes adversos per a la salut a Europa Occidental, després de les partícules contaminants de l'aire, però la investigadora està convençuda que en realitat l'impacte de la contaminació acústica sobre la salut és molt més gran, ja que no totes les ciutats disposen d'una xarxa que permeti recollir les dades necessàries per al control i, a més, hi ha disparitat de dades. En aquest sentit, Khomenko explica que les dades disponibles només els han permès analitzar la població exposada a més de 55 dB Lden, quan el recomanat per l'OMS són 53 dB Lden.
Infradiagnòstic
"La directiva europea sobre soroll ambiental va establir l'obligatorietat de desenvolupar mapes estratègics, però no va fixar una metodologia o unes directrius, per la qual cosa els resultats han sigut dispars", aclareix Mark Nieuwenhuijsen, cap del programa de contaminació atmosfèrica i entorn construït d'SGlobal i autor sènior de l'estudi, informa l'ACN.
Així, a causa de l’heterogeneïtat de les dades disponibles sobre el soroll del trànsit rodat i a la falta de qualitat dels mapes de soroll de moltes ciutats europees, els autors de l'estudi consideren que els resultats de les diferents ciutats no són comparables entre si. De fet, hi ha diferències rellevants entre algunes de les principals capitals europees. Per exemple, mentre que a Barcelona s'estima que la població exposada a nivells perjudicials és el 85,2%, a París és el 66,9%, a Roma el 60,5% i a Brussel·les el 30,3%. A Madrid, segons les dades, hi està exposada el 43,8%.
Pel que fa a les ciutats catalanes, Sabadell i Terrassa se situen entorn del 78%, Badalona del 72,4% i l'Hospitalet del 75,4%, per citar alguns exemples. A Lleida i Tarragona el percentatge de població exposada a nivells perjudicials de soroll baixa al 65,9% i al 77,2%, respectivament.
Concretament, l'exposició al soroll del trànsit rodat s'ha estimat utilitzant els mapes de soroll elaborats pels països i les ciutats en virtut de la directiva europea sobre el soroll ambiental o disponibles en fonts locals. En aquells casos en què les ciutats d'un país no disposaven de dades, s'ha desenvolupat i aplicat un model predictiu per estimar l'exposició al soroll del trànsit rodat.
L'estudi coincideix en el temps amb l'anul·lació de la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona per una sentència del TSJC, que estima que els informes presentats per l'ajuntament de la ciutat per justificar la mesura són antics o no són prou complets. No obstant això, els especialistes en salut, les autoritats catalanes i fins i tot la Unió Europea pressionen perquè les ciutats redueixin i limitin la circulació de vehicles per reduir els índexs de contaminació de l'aire, que cada any causen milers de morts.