Salut

El SEM busca un nou gestor d'helicòpters pels incompliments reiterats de l'empresa actual

El Govern retalla a la meitat el contracte amb Eliance per no substituir els vehicles mentre estan en manteniment

Un dels helicòpters del SEM aterrant a l'heliport del Parc Taulí.
3 min
Regala aquest article

BarcelonaEl Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) busca una nova empresa per gestionar dos dels quatre helicòpters medicalitzats que operen a Catalunya perquè l'actual companyia, Eliance, ha incomplert reiteradament les seves obligacions contractuals. En concret, no ha substituït els vehicles mentre passen la revisió de manteniment, si bé és la seva obligació posar-ne un de reserva, segons el seu contracte.

El director del Servei Català de la Salut i president del SEM, Alfredo Díaz, ha detallat aquest dijous en una compareixença en la comissió de Salut del Parlament que la nova licitació és per a dos helicòpters i un més de reserva. Des de l'empresa pública defensen que s'està treballant en una "via de solució estructural" per poder garantir la plena disponibilitat d'helicòpters medicalitzats.

En un comunicat, el SEM ha informat que la relació contractual amb Eliance quedarà retallada a la meitat, ja que només gestionarà les bases de Girona i Móra d'Ebre, i que a partir d'ara s'obre una licitació per imperiosa urgència –un procediment recollit a la llei de contractes del sector públic– per trobar un segon gestor aeronàutic medicalitzat per a les bases de Sabadell i Tremp.

L'empresa pública d'assistència a les urgències mèdiques calcula que el nou contracte podria signar-se a l'abril i iniciar la seva prestació de servei el mes de juny d'aquest any. La nova companyia de serveis d'aviació operaria des de les bases de Tremp i Sabadell, mentre que Eliance continuaria gestionant els serveis a Girona i Móra d'Ebre. El contracte tindria una durada prevista de dos anys i un cost anual d'uns 7 milions d'euros.

El SEM vol "diversificar" el servei d'helicòpters medicalitzats per garantir-ne la disponibilitat després que, els últims mesos, s'hagin encadenat problemes. En condicions normals, Catalunya té quatre bases assistencials estratègiques –una a Girona, una a Sabadell, una a Tremp i una a Móra la Nova– que es gestionen en funció dels avisos. Això vol dir que no donen servei únicament on s'ubiquen, sinó que es fa una gestió dinàmica en funció de la quantitat d'emergències simultànies, si hi ha problemes meteorològics que afecten l'enlairament de les naus o si el vol s'ha de fer de nit.

Amb tot, només dos helicòpters, el de Tremp i el de Sabadell, són intercanviables, ja que tenen capacitat per enlairar-se les 24 hores, volar de nit i fer el recorregut (tant d'anada com de tornada) que separa Barcelona i el Pirineu sense necessitat de posar benzina. Per tasques de manteniment obligatòries, el gener Eliance va deixar descoberta en diverses ocasions la base de Tremp per reforçar la de Sabadell, ja que l'helicòpter del Vallès estava en una revisió obligatòria. Mentre duraven les tasques, no va posar-ne un de substitució.

Multes de 2,5 milions

Aquest incompliment contractual –que també s'ha detectat a Madrid i Galícia per part de la mateixa companyia els últims dos anys– ha comportat multes per valor de 2,5 milions d'euros per part del SEM. De fet, al ple al Parlament de mitjans de febrer, la consellera de Salut, Olga Pané, ja anunciava que l'executiu buscava "altres alternatives" perquè incidents d'aquest tipus no tinguessin repercussió en el servei.

Ara bé, fa unes setmanes, la directora del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), Anna Fontquerni, admetia que les emergències sanitàries aèries viuen una situació “complexa” a escala internacional, i que a tot l’Estat només hi ha dues empreses que puguin prestar aquest servei.

stats