Una hora a 3 euros: les tarifes a preu d'or dels pàrquings als hospitals
La majoria de centres fan servir estacionaments privats i les empreses no estan obligades a rebaixar-ne el cost
BarcelonaDeixar quatre hores el cotxe al pàrquing Saba Hospital Sant Pau val 15,40 euros. El preu d'un dia sencer –tenint en compte que el temps màxim que es pot cobrar diàriament són 10 hores– s'enfila fins als 38,50 €. "Una bona clatellada", lamenta el Luis, a peu de màquina de pagament. "No vinc a l'hospital per gust", diu, mentre abona els 11 € que li reclama el terminal per haver-hi estat poc més de tres hores. Saba Aparcaments, un dels gegants del sector, explota l'únic aparcament de què disposen pacients i familiars, així com treballadors, en aquestes instal·lacions hospitalàries. Tot i que es coneix com el pàrquing de l'Hospital Sant Pau, en realitat pertany al Recinte Modernista i també el fan servir els usuaris i els empleats de la Fundació Puigvert (situat al mateix complex) i alguns veïns de la zona. Anar en cotxe per acompanyar un malalt o visitar-se costa 3,65 € l'hora, un preu que fonts de Saba confirmen que ha augmentat un 10% en dos anys.
El Luis marxa del pàrquing dient que la pròxima vegada s'ho pensarà millor abans d'agafar el vehicle privat si ha d'anar a l'hospital, o que aparcarà en un altre punt de la ciutat i agafarà el metro. No és l'únic que es queixa dels preus que cal pagar per fer servir els pàrquings dels centres hospitalaris. Tot i que el cost per estacionar el vehicle varia, de mitjana se situa entorn dels 3 € per hora. Per exemple, al de la Vall d'Hebron, explotat per Masaveu Aparcaments (de l'empresa Draursa), el cost d'estacionar el cotxe una hora és de 2,97 €. Al de l’Hospital Clínic, gestionat per l’empresa mixta Bamsa, puja fins als 3,95 €.
Fora de Barcelona passa el mateix. L'aparcament de l'Arnau de Vilanova de Lleida està cedit per concessió a Parking Continental i funciona amb un sistema de tarifes que es comptabilitza per minuts. D'una a dues hores, el preu de deixar el vehicle és de 0,043 € el minut (és a dir, una hora són 2,58 €), i el dia sencer (més de 10 h i fins a 24 h) són 17,65 €. Una mica més econòmic és l'aparcament Vila Perpinyà, de Minusvàlids Físics Associats (MIFAS), de què disposa l'Hospital Trueta de Girona: l'hora val 1,62 € i té un preu tancat per un dia sencer de 15 €.
Servei "no estrictament sanitari"
El departament de Salut explica a l'ARA que els aparcaments dels hospitals públics i concertats –els del sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (Siscat)– poden pertànyer als mateixos centres hospitalaris, però també poden ser de titularitat municipal o de gestió privada. En aquest últim cas, les empreses que els exploten han estat triades per un procés de concessió. Actualment, d'aparcaments d'hospitals contractats pel Servei Català de la Salut (CatSalut) hi ha el de la Vall d'Hebron, el de Bellvitge i el de l'Arnau de Vilanova.
Ara bé, segons ha pogut comprovar l'ARA en alguns hospitals, els preus són similars independentment de la titularitat dels garatges. Això és així perquè les tarifes dels pàrquings es fixen lliurement, és a dir, no hi ha cap manera d'imposar un cost a les empreses que presten aquest servei, tret que hi hagi una concessió pública pel mig. "I en les concessions, les tarifes es fixen atenent criteris derivats de l'estudi de viabilitat, retorn del cost de la inversió i preus de mercat de l'entorn", expliquen fonts governamentals.
Segons Salut, això passa perquè en tractar-se d'un servei no estrictament sanitari, les disponibilitats pressupostàries són limitades. Per tant, la fórmula de la concessió que s'utilitza és aquella en què l'empresa adjudicatària s'encarrega de la inversió i la gestió del servei durant un període, però els usuaris han de satisfer una tarifa pel seu ús. Fonts del Gremi de Garatges també expliquen a l'ARA que la gran majoria dels estacionaments que operen en entorns hospitalaris no estan agremiats (B:SM i Saba sí que ho estan) i que, més enllà d'una recomanació, la llei de llicència de garatges no els permet intervenir en els preus.
Per als col·lectius en defensa de la sanitat pública i universal, els pàrquings de pagament als hospitals suposen una incomoditat i una despesa addicional, sobretot en temps de crisi i, per tant, una barrera important per accedir al servei. "Quan una persona va a l'hospital necessita facilitats i immediatesa, per això utilitza el vehicle privat per arribar-hi", afirma el portaveu de Marea Blanca, Enric Feliu. Tot i que hi ha alguns centres que disposen d'espais pròxims on és relativament senzill aparcar de franc, n'hi ha molts on, per la seva ubicació, això és "gairebé impensable". "I obliga les famílies a pagar un pàrquing", afegeix.
Topalls a partir d'unes hores
A Barcelona només hi ha un pàrquing que doni servei a un centre sanitari gestionat exclusivament per una empresa pública, el de l'Hospital de Mar. En aquest cas les empreses adjudicatàries trien el preu que cobren als seus usuaris cada sis mesos a partir d'una forquilla de mínims i màxims que marca l'Ajuntament i que s'actualitza en funció de l'IPC.
Aquest garatge forma part de la xarxa d'estacionaments repartits arreu de la ciutat de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), no és privatiu (es pot fer servir tant si es va a l'hospital com si no) i es regeix per les mateixes tarifes que els altres 48 estacionaments de B:SM, com el que hi ha davant el mercat de la Boqueria o a la plaça Bonanova. L'hora d'aparcament val 3,65 € si és un cotxe i 0,95 € si és una moto. "Venim a veure un familiar i és molt puntual, però si hi torno, vindré en moto o faré voltes amb el cotxe per trobar lloc al carrer", explica el Josep. "Per aquest preu, te'l podrien retornar rentat i tot!", ironitza.
L'Hospital Joan XXIII de Tarragona seria un dels més econòmics: el pàrquing és municipal i tot i que una hora de servei costa 2,46 €, a partir de les dues hores i mitja amb el vehicle estacionat només es paga un màxim de 4,95 euros al dia. “Els preus es mantenen per sota les tarifes de l’any 2020. Tot i l’increment de la despesa energètica, treballem perquè aquest augment repercuteixi el mínim possible en els usuaris”, explica la consellera de Mobilitat de l’Ajuntament de Tarragona i presidenta d’Aparcaments Municipals Tarragona (AMT), Sònia Orts.
Fonts de B:SM expliquen a l'ARA que també tenen un pàrquing davant de la Vall d'Hebron on s'està provant una estratègia similar, però que és "excepcional" respecte a la resta d'estacionaments de l'empresa. També funciona amb el sistema tarifari per minuts, però quan s'arriba als 9 euros (aproximadament unes dues hores i mitja) el preu es congela automàticament durant 10 hores. El motiu? Les rondes són la porta d'entrada a Barcelona i, des d'allà, es vol afavorir l'aparcament de vehicles perquè els treballadors es moguin per la ciutat amb transport públic. És a dir, serveix de park & ride per fomentar un model de mobilitat avalat els últims anys per l'Ajuntament.
D'altra banda, i com a alternativa al pagament per hores, els pàrquings gestionats per Saba (o Bamsa) i B:SM ofereixen un catàleg de preus tancats per dies o mesos que, en comparació amb el pagament per hores, són més barats. Per exemple, a l'Hospital del Mar es pot estalviar fins al 35% del preu estàndard si l'usuari compra una targeta de 50 hores de prepagament, que val 124,60 €. Per les mateixes hores sense el descompte, el preu s'enfila fins als 180 €. Al Sant Pau, Saba també té ofertes d'aquesta mena, com ara tres dies d'estacionament per 69 € (49 € menys que el preu per hores pel mateix període) o un mes per 217 €. Ara bé, aquestes opcions obliguen l'usuari a planificar l'estada al pàrquing abans de l'entrada del vehicle.