Mascaretes al transport públic, la suposada obligatorietat
L'arribada de turistes d'altres països on ja no és obligatòria, la relaxació dels autòctons i la manca de sancions fan que l'ús sigui minoritari
Barcelona“Com a revisors, nosaltres només podem recomanar portar la mascareta posada dins dels vagons. No tenim potestat d’obligar ni sancionar ningú que incompleixi la norma”, explica un treballador de TMB a l’andana de l’estació de Liceu, de la línia 3, que fins al 17 d’agost actua gairebé com a final de línia, ja que l'estació de Drassanes està en obres i el servei es reprèn a Paral·lel. És un bon lloc per comprovar l’estat de l'obligació de dur la mascareta posada dins dels combois i la recomanació de fer-ho a les andanes i els llocs comuns de les estacions, perquè hi ha més personal atenent els usuaris. I els membres de seguretat privada tenen potestat d’obligar o sancionar? Tampoc. Els treballadors de Prosegur que a l’entrada de l’andana informen els viatgers fan molt bé aquesta feina, però no recomanen a cap de les trenta-tres persones sense mascareta que accedeixen a l’estació durant els quatre minuts d’espera per a l’arribada del següent metro que se la posin per entrar dins dels vagons.
“L’empresa assenyala que és un tema de respecte i de consciència social”, destaca el revisor. “A mi, per protegir la meva salut al màxim, també m’agradaria que es complís la norma”, explica. “Faig un trajecte curt, dues parades, no crec que passi res si no me la poso”, diu la Conchita, que porta la mascareta dins la bossa, però no pensa en fer-la servir. “Em sento segura”, justifica una turista sueca que viatja amb dues amigues. Cap d’elles sense protecció, esclar. A l’andana de Diagonal, de cada vint persones, setze no la porten. A dins del comboi, la ràtio millora una mica, però tampoc gaire: dotze de cada vint la porten. “Al nostre país no és obligatori, ens sembla una mesura obsoleta”, argumenta el Joao. “La porto a la motxilla i si m’ho demanen me la poso”, diu la Sònia. Quatre turistes alemanyes d’uns vint-i-cinc anys que baixen a Catalunya porten totes la mascareta ben posada “cobrint nas i boca”, com recomana la insistent però ineficaç cantarella que sona per megafonia. A pocs metres, de tres amics argentins, dos no la porten i un sí.
Recomanacions reiterades
Les recomanacions per megafonia són reiterades i eloqüents. També a les xarxes socials. Al Twitter de TMB es fan crides com la d’ahir, dia 10 d’agost: “Gràcies per portar mascareta al busbcn i metrobcn. És obligatori dins del tren i del bus. Recorda que sempre ha de cobrir nas i boca”. El que el CM de l’empresa no respon són les freqüents interpel·lacions a aquesta mena de recomanacions. De les sis respostes suspicaces a aquest tuit cap d’elles va tenir resposta oficial. L’anterior tuit de recordatori de l’obligatorietat és del 8 d’agost i passa exactament igual.
Al compte de Twitter de Ferrocarrils de la Generalitat, l’últim tuit de recordatori de la prohibició és del 3 d’agost. El CM, en canvi, és més diligent amb les queixes sovintejades dels usuaris que no entenen que no hi hagi manera de fer complir la prohibició. Així, per exemple, la Míriam Prieto, avui mateix, fa aquest tuit: “Acabo de veure al pujar a Terrassa un agent de seguretat dins del tren i al meu vagó un munt de gent sense mascareta. Com és possible? Podeu avisar?” I FGC respon: “Bon dia, Míriam. Recorda que tens a la teva disposició l'app d'incivismes de FGC; d'aquesta manera l'alerta d’incivisme arriba directament al Centre de Comandament de FGC, on es processa la informació i s’actua en funció del tipus d'alerta”. Molts altres usuaris fan queixes similars, també per l’absència d’agents de seguretat i la baixa intensitat de la refrigeració, i la resposta no és tan extensa i es limita a un “Passem avís, gràcies”.
Serveixi com a eloqüent i demolidor final el tuit de l’Anna Ripoll i Borràs: “Continuo afirmant que la gent fa el que vol. Cal treure aquesta obligatorietat, jo continuaré portant la mascareta, però em sentiré menys idiota”.