Societat04/03/2016

El ‘metro’ de Sabadell entrarà en servei en dos temps entre aquest setembre i la primavera del 2017

El prolongament de la S-2 de Ferrocarrils funcionarà nou anys després de l'inici d'obres

Marc Serrano I òssul
i Marc Serrano I òssul

SabadellEl perllongament fins a l’extrem nord de Sabadell de la línia S-2 del Metro del Vallès, la que enllaça Barcelona amb la cocapital vallesana —el seu propi metro—, ja té una data aproximada d’entrada en funcionament: serà, en dues fases, entre el mes de setembre d’aquest any i la primavera del que ve, nou anys després de l’inici de les obres i cinc més tard del que s’havia previst en un principi a causa de diverses reformulacions i aturades per motius pressupostaris. Ho ha confirmat aquest matí el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, durant una visita d’obres a l’estació de Plaça Major, molt avançades, amb l’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez (ERC).

Modificant la previsió recent, s’anticipa al setembre l’entrada en servei del nou traçat entre la renovada Sabadell-Estació (aviat, Can Feu / Gràcia) i la cèntrica Sabadell Plaça Major, que rellevarà Sabadell-Rambla, on ara mor l’S-2. El tram següent, que travessa barris fins ara sense FGC, sí que haurà d’esperar tot un any: la primavera del 2017 els primers trens ja continuaran fins a Creu Alta, Plaça Espanya (“nom encara per decidir”, destaca el Govern, i intercanviador amb Rodalies), i Ca n’Oriac. El també anomenat Metro Sabadell fa 4,4 quilòmetres, costa al Govern 430 milions d’euros, i permetrà captar, calcula Territori, 40.000 passatgers nous, un 20% més. El perllongament de Terrassa, ja inaugurat, els ha incrementat un 49%, el doble del que es preveia.

Cargando
No hay anuncios

El conseller ha defensat que, amb la decisió, el Govern manté el compromís de lliurar tota l’obra a FGC dins el 2016 i ha justificat “per un plantejament de pragmatisme” la decisió d’avançar part de l’estrena: “No tindria sentit”, ha raonat, “que ens esperéssim a la primavera de l’any que ve a fer-ho tot quan ara ja estem en condicions de posar en servei aquestes dues noves estacions”. Rull ha emfasitzat que l’ampliació de les “Rodalies de la Generalitat” operades per FGC, “el metro de la ciutat de Sabadell”, és “una obra de les emblemàtiques que està impulsant aquest país”, ha subratllat que suposa un “esforç ingent” que ha contraposat a l’acció del govern central, i ha reclamat “tot el control” per poder fer “exactament el mateix” a l’actual xarxa d’Adif. El Govern hi destinarà 53 milions aquest any, “excepcionals”, ha dit, considerant l’estretor pressupostària.

Abans de la visita, Rull ha atès la dotzena de membres de la Plataforma Soterrament FGC ARA que l’esperaven rere una pancarta. L’entitat exigeix que se soterrin els primers 400 metres de la línia a Sabadell, que ara discorre a l’aire lliure i que divideix els barris de Gràcia i Can Feu, una actuació que tindria un cost d’uns 21 milions d’euros. El portaveu de la plataforma, Isidre Soler, ha sol·licitat una reunió formal a Rull i ha insistit en el “consens ciutadà absolut” sobre la cobertura del tram, del qual ja s’han completat l’estudi informatiu i el projecte bàsic. L’entitat pretenia que el cobriment es dugués a terme coincidint amb les obres principals i ara el demana per a finals del 2018.

Cargando
No hay anuncios

Rull s’ha compromès a avançar-hi amb l’inici del projecte constructiu, que estarà llest d’aquí a sis mesos: “Quan [el] tinguem, del que es tracta és de buscar els recursos per poder-ho afrontar, i aquest és un element que estem acabant de tancar amb l’ajuntament”. Rull ha subratllat que el soterrament no condiciona el calendari general, i Fernàndez ha aclarit, amb l’aprovació del conseller, que totes dues administracions en deslliguen el fiançament de les hipotètiques plusvàlues urbanístiques, a les quals la condiciona el conveni Bustos-Recoder.

La trobada entre l’alcalde i el conseller actuals ha permès concretar millores en els punts de la ciutat malmesos pels treballs. “Recosirem les ferides que s’hi han produït”, ha assegurat Rull. “Això representa recuperar activitats en espais, com pot ser el Passeig, que han estat, durant molt de temps, vivint una situació dura d’obres”, ha reconegut l’alcalde, Juli Fernàndez, que ha celebrat que “la principal entrada de Sabadell”, la rambla d’Ibèria, tallada des del 2014, es pugui obrir de nou al trànsit a finals d’any. “Tenir un Ferrocarril que relligui la ciutat d’extrem a extrem és una manera de poder millorar la vida dels ciutadans”, ha conclòs Fernàndez. El govern lliurarà al municipi, el més poblat amb alcalde republicà, l’aparcament del Passeig perquè l’exploti com consideri, i també es farà càrrec de replantar el centenar d’arbres talats per la retirada de terres abocades al parc del Nord.