La ronda Universitat de Barcelona acomiada els busos interurbans

Onze de les quinze línies que hi passaven ja no hi tindran parada després de la reforma

La ronda Universitat, on ja han començat les obres per ampliar voreres i eliminar carrils de trànsit
08/02/2021
3 min

Que hi hagi obres a la ronda Universitat de Barcelona és una bona notícia per als veïns de la zona, que denuncien que no s'hi feia res des de finals dels anys 60. I que les obres impliquin la reducció de carrils de trànsit –se n'eliminen dos i creixen les voreres– i, especialment, l'eliminació de parades de bus interurbà és un triomf de la plataforma SOS Ronda Universitat, que reivindica, des de l'estiu del 2016, la necessitat de fer que aquesta artèria deixi de funcionar com una gran estació de busos encoberta. No en va fins ara hi passaven cada dia fins a 8.000 usuaris de bus i 15 línies amb inici i final fora de Barcelona.

"Això no hi ha capital europea que ho aguanti al seu centre", reivindica Màrius Armengou, de la plataforma, que avui celebra que les obres ja han implicat la retirada de les parades de bus i confia que amb el nou dibuix cada cop hi hagi més barcelonins que rebutgin baixar al centre a comprar amb cotxe. Que sigui un punt d'inflexió perquè la ronda es pacifiqui com s'ha fet amb altres carrers de l'Eixample.

Un cop acabada la reforma, 11 de les 15 línies de bus interurbà ja no tornaran a la ronda Universitat, sinó que les parades es desplaçaran de manera definitiva a punts com la plaça Maria Cristina, l'Estació del Nord, l'Estació de Sants o la Gran Via. Això suposa una reducció del 60% dels trajectes que passen per aquesta artèria. Hi ha, però, quatre línies que han quedat indultades i que, acabades les obres, tornaran a la ronda Universitat: les exprés que venen de Mataró i de Castelldefels, que, això sí, mentre durin els treballs, tindran les parades a la plaça Catalunya i a la plaça Universitat respectivament.

Simulació de com quedarà la ronda Universitat.

Els canvis afecten la línia Lleida, Berga i Puigcerdà, que opera Alsa, i que ara es desplaça a l'Estació del Nord i suma noves parades al passeig de Gràcia a l'altura de Diputació i a la Gran Via a l'altura de Balmes; les línies Olesa-Manresa, operades per Hispano Igualadina, que es mouen a la plaça Maria Cristina i sumen una parada de pas a la Gran Via; la línia Castelldefels-Port Ginesta, que opera Mohn, que es trasllada a Sants; les línies del Maresme, que es desplacen a la Gran Via amb Pau Claris; i les del Garraf, operades per Cintoi Bus, que es mouen a la Gran Via a l'altura d'Aribau.

Els veïns que fa anys que reivindiquen aquest canvi no donen per acabada la seva lluita i deixen clar que demanaran un tracte similar per a la part baixa del carrer Balmes, que va quedar separada de la resta del carrer quan s'hi va fer la reforma, i també un carril bici que connecti la ronda Universitat amb la ronda Sant Antoni i la ronda Sant Pere.

Fins ara s'han dut a terme els treballs de la banda mar de la ronda i, a partir d'avui, s'ha començat ja a treballar al costat muntanya, que és el que concentrava les parades de bus. Les obres es faran sobretot entre setmana i en horari diürn, segons ha informat l'Ajuntament. Durant aquesta segona fase dels treballs, s'ocuparan dos carrils (el carril bus i el carril de parada de la banda muntanya) i es deixaran oberts tres carrils de circulació, un dels quals funcionarà com a carril bus

Els canvis també impliquen moure uns metres la parada per on passen les línies de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que continuarà donant servei a les línies D50, H16, V13, 55, 59 i 67.

stats