Un robot per distribuir mercaderies a Esplugues
El municipi farà una prova pilot a partir del juny amb un vehicle autònom
Esplugues de LlobregatEncara no té nom perquè només és un prototip però ja està preparat per sortir al carrer. La primera setmana de juny començarà a circular per l'entorn del mercat de Can Vidalet, a Esplugues de Llobregat. Els seus creadors, que de moment l'anomenen ADD (són les sigles en anglès dels dispositius de lliurament autònoms), encara no saben si només portarà caixes buides o si ja distribuirà paquets com si fos un repartidor experimentat. "Sembla ciència-ficció però serà normal en els pròxims anys", pronostica Alberto Sanfeliu, investigador de la UPC. Aquest prototip s'ha creat gràcies a la UPC i l'empresa CARNET, que van rebre l'encàrrec a partir de la col·laboració entre l'Àrea Metropolitana de Barcelona i l'EIT Urban Mobility, un òrgan que depèn de la Comissió Europea i que vol animar les ciutats europees a innovar. "La manera de portar innovació a les ciutats és provant-la", resumeix Daniel Serra, director de l'Innovation South Hub, de l’EIT Urban Mobility. I això és el que començarà a fer aquest prototip.
El robot serà capaç d'avisar el client i comunicar-li que està a punt de portar-li un paquet. En el mateix missatge, hi haurà un codi que servirà després per obrir la comporta de l'aparell i agafar el paquet. La idea en un futur és guardar les mercaderies en magatzems propers a les zones urbanes i que aquests robots facin el repartiment final, el que es coneix com a última milla.
Capaç de baixar i pujar voreres
El robot té tres rodes per poder pujar voreres, segons assegura Laia Pagès, directora executiva de CARNET i, a més, té la capacitat de trobar ell sol el camí més ràpid per arribar a destí. Si durant el trajecte "apareix una persona o un gos, s'atura i busca una nova ruta", assegura Pagès. De fet, està preparat per circular per una vorera plena de persones i anar esquivant-les a mesura que van apareixent, tal com són capaços de fer la majoria dels vianants. Pot arribar a una velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora i funciona amb bateries elèctriques que en un futur haurien de tenir una autonomia de 10 hores. Amb la normativa a la mà, l'inexpert robot no pot circular ni per la vorera ni per la calçada, uns inconvenients que, si la prova pilot funciona, caldrà solucionar amb la Direcció General del Trànsit (DGT) i els diferents ajuntaments.
"Calen solucions noves per a problemes vells", explica l'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz, que està encantada que el seu municipi sigui el protagonista d'aquesta primera prova pilot. I és que el 20% del trànsit de les ciutats i el 40% de les emissions contaminants són culpa del transport de mercaderies, de manera que hi ha molt interès en l'èxit del robot. La següent prova d'aquest prototip, en el qual s'han invertit 1,3 milions d'euros, serà a Hamburg (Alemanya), i la tercera a Debrecen (Hongria). Si és capaç de superar els reptes en mobilitat que planteja el carrer i també el actes de vandalisme que possiblement patirà, serà de gran ajuda i, ben segur, deixarà de ser l'ADD per guanyar-se un nom.
Més projectes de mobilitat sostenible
A part del robot, la col·laboració entre l'AMB i l'EIT Urban Mobility (amb seu a Barcelona) permetrà desenvolupar dos projectes més de mobilitat sostenible al llarg del 2022. A més, n'hi ha cinc que ja es van iniciar el 2021, com l'Smarthubs Mira-sol, a Sant Cugat. Aquest projecte és un node de serveis de mobilitat al centre comercial Mira-sol de Sant Cugat, on hi ha l'estació dels FGC i el Bus Metropolità, que inclou un Bicibox per guardar les bicicletes de manera segura i dues bicicletes elèctriques de càrrega compartides, que permeten portar la compra fins a casa tot i que després cal retornar el vehicle al centre comercial. A llarg del 2022, aquest servei s'intentarà potenciar per fomentar també que els comerciants puguin distribuir les mercaderies amb les bicicletes de càrrega.