MOBILITAT
Societat11/07/2019

Els robatoris, el gran fre a l'hora de guanyar usuaris de bici a Barcelona

Un estudi determina que el nombre de ciclistes ha crescut un 8% el 2018 i que ja són 68.000 diaris

Albert Llimós
i Albert Llimós

BarcelonaL'ús de la bicicleta creix a Barcelona, però ho podria fer molt més. I el principal fre és la inseguretat, els robatoris de les bicis estacionades. Així ho reflecteix el segon baròmetre del RACC sobre el ciclista urbà a Barcelona, que s'ha presentat aquest dijous i que constata que 68.000 persones es desplacen amb aquest mitjà de transport cada dia a la capital catalana. Molts potencials usuaris no es llencen a pedalejar per la dificultat que tenen a l'hora de trobar un lloc segur on aparcar la bicicleta. De fet, a un de cada 10 ciclistes els han robat la bici durant els últims 5 anys, mentre que un 15% ha patit robatoris parcials d'alguna part de la bicicleta. Això fa que tres de cada quatre ciclistes guardin durant la nit la bicicleta a casa per por a un robatori. En total, un 36% dels ciutadans que no usa la bicicleta per als seus trajectes quotidians estaria disposat a utilitzar-la.

Tot i aquestes dificultats, durant el 2018 el número de ciclistes va créixer un 8%, i des del 2010 el creixement és ja d'un 79%. Malgrat aquest increment, els usuaris que utilitzen aquest mitjà de transport només representen un 3,3% dels viatges totals que es fan a Barcelona, molt lluny del 47,6% dels que ho fa a peu, el 34,4% que usen el transport públic, el 8,8% que van en cotxe i el 5,9% que es desplacen en moto.

Cargando
No hay anuncios

D'on provenen aquests nous usuaris? El 13% abans utilitzaven el cotxe i la moto; per tant, el gruix de nous ciclistes prové del transport públic: s'han passat a la bicicleta en detriment de l'oferta pública de mobilitat un 57% dels nous usuaris. Part del creixement s'explica també pel gran desplegament d'operadors privats que ofereixen serveis de bicicletes compartides, que en l'últim any han triplicat l'oferta. El 77% dels usuaris que opten per aquest servei fa menys d'un any que es desplacen amb bicicleta. En l'estudi també apareix l'increment dels patinets durant l'últim any: s'ha multiplicat per quatre.

Desconeixement i vulnerabilitat

L'altra gran repte és que els usuaris coneguin la normativa, ja que, d'acord amb l'estudi presentat, gairebé la meitat dels ciclistes desconeixen què poden fer i què no quan circulen. Precisament, aquest gener va entrar en vigor la prohibició de circular amb bicicleta per les voreres de menys de 5 metres d'amplada, un factor que ha pogut influir en l'alt grau de vulnerabilitat que senten els usuaris d'aquest mitjà de transport: el 55% se senten vulnerables quan circulen per Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

Finalment, un terç dels ciclistes de Barcelona han tingut un ensurt durant l'últim any. Cal recordar que des del 2008 han mort 8 ciclistes circulant per la capital catalana.