Els robatoris, el gran fre a l'hora de guanyar usuaris de bici a Barcelona
Un estudi determina que el nombre de ciclistes ha crescut un 8% el 2018 i que ja són 68.000 diaris
BarcelonaL'ús de la bicicleta creix a Barcelona, però ho podria fer molt més. I el principal fre és la inseguretat, els robatoris de les bicis estacionades. Així ho reflecteix el segon baròmetre del RACC sobre el ciclista urbà a Barcelona, que s'ha presentat aquest dijous i que constata que 68.000 persones es desplacen amb aquest mitjà de transport cada dia a la capital catalana. Molts potencials usuaris no es llencen a pedalejar per la dificultat que tenen a l'hora de trobar un lloc segur on aparcar la bicicleta. De fet, a un de cada 10 ciclistes els han robat la bici durant els últims 5 anys, mentre que un 15% ha patit robatoris parcials d'alguna part de la bicicleta. Això fa que tres de cada quatre ciclistes guardin durant la nit la bicicleta a casa per por a un robatori. En total, un 36% dels ciutadans que no usa la bicicleta per als seus trajectes quotidians estaria disposat a utilitzar-la.
Tot i aquestes dificultats, durant el 2018 el número de ciclistes va créixer un 8%, i des del 2010 el creixement és ja d'un 79%. Malgrat aquest increment, els usuaris que utilitzen aquest mitjà de transport només representen un 3,3% dels viatges totals que es fan a Barcelona, molt lluny del 47,6% dels que ho fa a peu, el 34,4% que usen el transport públic, el 8,8% que van en cotxe i el 5,9% que es desplacen en moto.
D'on provenen aquests nous usuaris? El 13% abans utilitzaven el cotxe i la moto; per tant, el gruix de nous ciclistes prové del transport públic: s'han passat a la bicicleta en detriment de l'oferta pública de mobilitat un 57% dels nous usuaris. Part del creixement s'explica també pel gran desplegament d'operadors privats que ofereixen serveis de bicicletes compartides, que en l'últim any han triplicat l'oferta. El 77% dels usuaris que opten per aquest servei fa menys d'un any que es desplacen amb bicicleta. En l'estudi també apareix l'increment dels patinets durant l'últim any: s'ha multiplicat per quatre.
Desconeixement i vulnerabilitat
L'altra gran repte és que els usuaris coneguin la normativa, ja que, d'acord amb l'estudi presentat, gairebé la meitat dels ciclistes desconeixen què poden fer i què no quan circulen. Precisament, aquest gener va entrar en vigor la prohibició de circular amb bicicleta per les voreres de menys de 5 metres d'amplada, un factor que ha pogut influir en l'alt grau de vulnerabilitat que senten els usuaris d'aquest mitjà de transport: el 55% se senten vulnerables quan circulen per Barcelona.
Finalment, un terç dels ciclistes de Barcelona han tingut un ensurt durant l'últim any. Cal recordar que des del 2008 han mort 8 ciclistes circulant per la capital catalana.