Ensenyament adapta el currículum escolar a l'aprenentatge per competències

Pretén implantar la metodologia d'educació competencial fixada a les avaluacions PISA, en un canvi pioner a l'estat espanyol

Al web ARC, els docents poden trobar un miler d'activitats que apliquen la nova metodologia.
16/01/2013
2 min

BarcelonaLa conselleria d'Ensenyament vol implantar a les aules una nova manera d'aplicar el currículum escolar basada en l'assoliment de competències. A través d'una guia que, per a cadascuna de les assignatures bàsiques, relaciona els continguts clau amb les diverses competències que cal treballar en els alumnes, el Govern proposa modificar radicalment la metodologia d'aprenentatge a les aules per apropar-la als models europeus, i especialment als anglosaxons, d'educació per competències.

A més d'aquestes guies, que són fruit del treball de diversos grups d'experts liderats pel catedràtic de Pedagogia de la Universitat Autònoma de Barcelona Jaume Sarramona, el departament d'Ensenyament posarà a l'abast de mestres i professors eines i exemples d'aplicacions pràctiques concretes perquè puguin fer servir a l'aula. Al web ARC (Aplicació de Recursos al Currículum), els docents hi podran trobar un miler d'activitats que fan servir aquests nous mètodes pedagògics.

Aquest nou sistema d'aprenentatge "implica un canvi de cultura de tots" perquè "es modifica el rol del professor, el rol de l'aprenentatge i també el rol de l'avaluació", ha explicat aquest dimecres el director de polítiques educatives de la Generalitat, Joan Mateo. "El canvi no podrà ser d'un dia per l'altre, sinó que es farà de forma progressiva", ha admès.

Tot i que la guia de la Generalitat no s'implantarà com a una obligació als centres, sinó com a propostes de treball per a l'aplicació de l'aprenentatge per competències, el Govern modificarà les seves avaluacions externes anuals per adaptar-les a aquest sistema d'aprenentatge, de forma que els centres hauran d'acabar demostrant d'una manera o altra aquest assoliment competencial dels seus alumnes.

Pioner a l'estat

Mateu ha resumit el canvi i ha ressaltat que, amb aquest model que aplica el Govern de forma pionera a l'estat espanyol, "el currículum deixa de ser un llistat estàtic de continguts i competències, com fins ara, i es converteix en un conjunt dinàmic d'elements integrats i relacionats entre ells". De fet, la guia elaborada per Ensenyament explica als mestres i professors com desenvolupar cadascuna de les competències dels alumnes, les vincula als continguts clau que cal tractar en cada cas, les divideix en nivells d'assoliment i explica com avaluar el nivell que té cada alumne, alhora que ofereix orientacions metodològiques i exemples d'aplicacions pràctiques en cada cas.

Durant l'acte de presentació oficial al Palau de la Generalitat, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha admès que aquesta feina feta pel seu departament, que es posa ara a disposició dels centres escolars, pretén "marcar la manera de treballar als centres els propers anys amb una voluntat europea claríssima".

Rigau ha recordat que amb l'arribada de les proves PISA de l'OCDE a partir de l'any 2000, que van introduir l'avaluació de les competències bàsiques, "molts països van renovar molt les seves maneres d'ensenyar i van fer salts qualitatius" en aquests exàmens internacionals.

En canvi, a l'estat espanyol la tasca d'integrar les competències al currículum es va deixar en mans de cada centre, "quan requereix una metodologia i una expertesa que no tothom té, sobretot tenint en compte totes les càrregues que ja tenen els centres", ha apuntat la consellera. Per això, el departament d'Ensenyament ha volgut "ajudar els centres" amb l'elaboració d'aquesta adaptació del currículum a la missió competencial, ha afegit.

stats