Retards i aglomeracions a Rodalies per la vaga de maquinistes
S'ha ofert menys de la meitat del servei previst i Renfe ho atribueix als incompliments dels serveis mínims
Primer han sigut retards, després aglomeracions, i a partir de mig matí ha calgut directament suspendre la circulació de trens a l'estació de Sants durant mitja hora. Aquestes són algunes de les conseqüències de la primera jornada de vaga convocada pel sindicat majoritari de maquinistes, Semaf. Segons Renfe, alguns conductors no estan complint els serveis mínims fixats, que eren del 85%, i això està provocant afectacions importants en el servei, que acumula retards de més d'una hora i que ha viscut moments d'autèntic caos per a desesperació dels usuaris. La companyia denuncia que en el cas de Sants els maquinistes no estaven fent els relleus programats, cosa que ha aturat la circulació durant mitja hora, i després s'ha reprès "amb comptagotes", segons l'operadora. Ja al migdia, passades les dues, ha calgut tancar temporalment l'estació de Catalunya per evitar més aglomeracions. Renfe calcula que ha ofert el 43% del servei previst. Fins al vespre s'han hagut de cancel·lar 417 trens. L'afectació total, si es mira també el servei de Rodalies a Madrid i València, és de 315 trens suspesos: 33 a València i 87 a Madrid. La resta, a Catalunya, que ha concentrat l’afectació més important.
A primera hora l'operadora ja ha acusat els conductors en vaga de no respectar els serveis mínims –calculen que una cinquantena no s'han presentat al lloc de treball al matí– i ha denunciat que s'ha vist obligada a tancar dues estacions per evitar aglomeracions: Terrassa Est i Mollet Sant Fost. Poc després, Semaf s'ha defensat amb un comunicat en què culpabilitzava l'empresa de no haver planificat bé aquests serveis mínims. El sindicat acusa Renfe de no haver entregat la carta de serveis mínims a molts maquinistes i garanteix que tots els treballadors que l'han rebut i signat s'han presentat a la feina.
L'operador ferroviari considera que les afectacions del servei que està provocant la protesta dels maquinistes "són intolerables" i assegura que estudia les mesures contra els que no han complert els serveis mínims, ja que es tracta, denuncia, d’un "acte deliberat". L'aturada està convocada per als dies 30 de setembre i 1, 4, 5, 7, 8, 11 i 12 d'octubre. Els maquinistes es mobilitzen per demanar la incorporació de nou personal per cobrir l'ocupació no coberta i la recuperació de les circulacions suprimides. A més, també carreguen contra un eventual traspàs de Rodalies a la Generalitat i denuncien l'incompliment del segon conveni col·lectiu del grup Renfe i la "nul·la voluntat" de l'empresa per solucionar-lo sobre noves incorporacions, processos de mobilitat i integració del personal.
Sobre el traspàs de Rodalies a la Generalitat, Semaf carrega contra el Grup Renfe pel seu "silenci i inacció" i critica que no "s'atenguin les inquietuds dels seus treballadors". "Uns professionals que han decidit desenvolupar el seu futur en aquesta companyia, opositant per obtenir la seva plaça, i que ara es veuen desemparats pel silenci del grup", afegeix el comunicat. El secretari general del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, ha donat per fet que la vaga dels maquinistes busca impedir el traspàs, i ha considerat que les afectacions que s'estan vivint a Rodalies són un "motiu més" per exigir al govern espanyol el traspàs "immediat" del servei. "Cal que Catalunya tingui un servei de Rodalies i Regionals que estigui a l’altura", ha defensat.
La resolució de serveis mínims estableix que obriran les 24 hores del dia en la majoria de jornades de vaga, excepte el 4 d'octubre, quan es garantiran entre les 5 h i les 9 h, les 14 h i les 16 h, i les 18h i les 22 h; i el dijous 7 d'octubre, quan es garantirà el 85% del servei entre les 7 h i les 9 h; les 12 h i les 16 h, i les 18 h i les 22 h. D'altra banda, el ministeri de Transports garanteix el 65% dels trens de mitjana distància i el 72% dels AVE. Els serveis mínims sí que es compleixen en els trens d'alta velocitat, però, en canvi, l'afectació és molt notòria a Rodalies.
"Ha sigut un desastre"
Molts usuaris han fet constar la seva indignació pels retards i també per la falta d'informació a través de les xarxes. "Ha sigut un desastre, la persona d'informació no em sabia dir si passarien trens. Quan n'he aconseguit agafar un hem estat parats vint minuts a Montcada i després una altra estona llarga a La Sagrera", lamenta la Sílvia, una usuària que s'ha vist sorpresa per les afectacions. Quan ha intentat tornar cap a casa, els treballadors d'informació l'han avisat que no baixés perquè els maquinistes es negaven a fer serveis mínims i estava tot parat. "Com torno a casa? Em diuen que no circula res", lamenta.