Restricció de cotxes al cap de Creus: "Per als veïns és collonut, per als comerços una porcada"

Alguns visitants critiquen el preu del bus llançadora i els restauradors lamenten que no els han tingut en compte

4 min
Des del passat 11 de juny només es pot accedir al Cap de Creus a peu, en bici o amb el bus llançadora

Cadaqués“Per als veïns és collonut però per als comerços és una porcada. Som un poble turístic, ens agradi o no, i si no deixem que hi vingui la gent… no sé de què viuran!” Amb aquesta frase resumeix en Cisco, un veí de Cadaqués, la rebuda al poble de les noves restriccions per accedir amb cotxe o moto al cap de Creus. Des de l'11 de juny només s’hi pot entrar a peu, amb bici o amb el bus llançadora, del qual ja hi ha força queixes pel servei: no estan clars els horaris i costa 8 euros per adult. Des de l’Ajuntament admeten que hi ha aspectes que cal millorar, com per exemple la senyalització, però creuen que la mesura és fonamental per preservar el parc natural i evitar imatges com les de l’any passat, amb pics de 1.500 cotxes aparcats en qualsevol racó de l’espai.

Fa uns anys, a l’època del govern tripartit, es va plantejar la prohibició de cotxes al cap de Creus, però la proposta va aixecar una polseguera tan gran que es va desar en un calaix… fins que va arribar el coronavirus. Després del confinament, els espais naturals com el de l’Alt Empordà van patir l'arribada massiva de visitants, cosa que va portar el Govern a regular i limitar l'accés motoritzat als parcs naturals aquest estiu. I malgrat que tothom, també els opositors, creuen que és important gestionar i regular el nombre de vehicles, han aparegut algunes queixes, com ara el servei de bus llançadora.

“No hi ha horaris ni ombra per esperar-lo, tenim els nens desesperats. I ens fa por anar a buscar aigua i que just arribi el bus i el perdem!”, lamentava la Griselda. Expressava dues de les principals crítiques: diuen que passa cada 20 minuts, però no és clar si és a l’anada o a la tornada, ni quan es comencen a comptar; i no hi ha cap espai protegit del sol en cap de les tres parades de la llançadora. Ara, el malestar més gran és amb el preu: 8 euros els adults anada i tornada, i 5 euros els infants d'entre 3 i 12 anys. “No és assumible per a la majoria de famílies haver de pagar 31 euros per un autobús que recorre tan sols uns metres. No s’entén que una T-10, amb deu viatges per tot Barcelona, costi 11 euros i aquest bus 8 euros”, lamentava també l’Oliver, que anava amb la seva dona i els tres fills.

Per contra, altres visitants com la Marta i la Laura, de Girona, celebraven les restriccions: “L’any passat va ser horrible, no es podia passar per enlloc i era molt perillós perquè no haguessin pogut passar ni les ambulàncies ni els bombers!” En Marc, que és ciclista i de Begur, veu amb molt bons ulls que s’hi pugui accedir a peu o amb bici sense limitacions: “És una molt bona manera de preservar aquest paisatge tan espectacular i de fomentar també l’exercici físic”.

"Ens està perjudicant moltíssim"

Ara, els principals perjudicats per la prohibició són els dos restaurants que hi ha situats al costat del far: el Sa Freu i el Cap de Creus. Els dos encarregats es mostren partidaris de totes les mesures que serveixin per conservar l'espai, però creuen que el mètode escollit no és l'idoni: “Fa un any i mig que pràcticament no treballem i ara l’Ajuntament posa aquesta restricció sense tenir-nos en compte. Ens està perjudicant moltíssim: ha baixat molt la feina i la nostra temporada turística és molt curta, no són ni dos mesos”.

A banda de la caiguda de clients, els dos establiments s’han trobat que les restriccions els suposen una càrrega de feina que ningú els compensa. Primer de tot, perquè han d’apuntar les matrícules dels clients que tenen reserva i després enviar-les a l’Ajuntament, per evitar que els multin. I, a més, han d’informar ells dels horaris i del preu del bus, perquè no hi ha cap cartell ni fulletó que els especifiqui. “Molts clients estan empipats perquè no sabien que no podien pujar-hi amb cotxe, i d’altres ens han dit que no hi tornaran, sobretot gent gran que venia de França”, lamenten al Sa Freu. “Fa anys que ens esforcem perquè el restaurant sigui per a tothom, amb plats per a totes les butxaques, però amb aquesta mesura volen convertir el parc natural en un espai elitista, com una nova Marsella”, afegeixen al Cap de Creus.

L’alcaldessa de Cadaqués, Pia Serinyà, admet que falten serrells per millorar però recorda que és una prova pilot i que tot es pot parlar. De fet, fa una valoració molt bona de les dues primeres setmanes de funcionament: “El pont de Sant Joan vam tenir pràcticament els mateixos visitants que l’any passat, però el nombre de cotxes va caure en picat. Per tant, hem complert l’objectiu”. No obstant això, afirma que treballen per millorar la senyalització perquè molta gent no veu que està prohibit pujar-hi amb cotxe i se n’adona un cop és a dalt.

Els restauradors i l'Ajuntament es reuniran aquesta setmana per intentar arribar a un acord que permeti als establiments aprofitar la temporada turística i, alhora, que es pugui preservar i conservar tot l'espai natural.

Queixes pel preu per aparcar al Trabucador de l’Ebre

Un altre espai natural que ha regularitzat l’accés amb vehicles és el delta de l’Ebre. Aquest cap de setmana ha sigut el primer en què els visitants han hagut de pagar per aparcar en una de les 700 places habilitades a la platja del Trabucador: 5 euros els cotxes, 8 les autocaravanes i 3 les motos. La mesura ha aixecat disparitat d’opinions entre els banyistes: molts la consideraven encertada, però d’altres creien que era una acció recaptatòria. “És lògic pagar, però el preu és una barbaritat”, opinava a l’ACN un dels visitants, en Fernando. La nova regulació, que també prohibeix pernoctar-hi, es mantindrà fins al 31 d’agost.

stats