Es reprenen les obres de la variant de Vallirana després de més de tres anys de l'última aturada
L'alcaldessa es mostra "contenta" per l'inici dels treballs ja que el pas de la N-340 comporta "inseguretat, brutícia, soroll i malestar"
ValliranaLes obres de la variant de Vallirana (Baix Llobregat) s'han reprès després de més de tres anys des de l'última aturada, el juliol del 2011. Aquest dilluns alguns operaris i màquines d'obra han treballat sobre el terreny, sobretot per condicionar la zona. L'alcaldessa, Eva Martínez, s'ha mostrat "contenta" d'aquesta represa ja que el pas de la N-340, que travessa tot el municipi, comporta "inseguretat, brutícia, soroll i malestar". Fernando Guerrero, de la Comissió de Treball, ha dit que si finalment s'acaba la variant serà "com si hagués tocat la loteria a Vallirana".
Les obres de la infraestructura, un reclam històric del territori, van començar el 2004 però han patit diverses aturades. La web de l'Ajuntament de Vallirana mostra des de fa mesos un comptador que va sumant els dies que fa que les obres de la variant es van aturar per última vegada. Aquest dilluns, assenyala 1.205 dies, però el consistori preveu aturar-lo en les properes hores. Diversos operaris ja estan treballant a la zona d'entrada dels futurs túnels i algunes màquines excavadores han remogut terra aquest dilluns on es preveu que tinguin la sortida, en direcció a l'Ordal (Alt Penedès). Les tasques de les properes setmanes consistiran sobretot a condicionar la zona i a posar a punt la maquinària. Eva Martínez ha destacat que s'han de fer "molts preparatius per tornar a posar la maquinària en marxa" després de mesos d'inactivitat.
El secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, va anunciar dimarts passat que les obres de la variant es reprendrien aquesta setmana amb l'objectiu, segons el comunicat que va enviar el Ministeri de Foment, de continuar "de forma ininterrompuda en futurs exercicis fins a la seva finalització". Els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) del 2014 van acabar incloent 200.000 euros per a la variant després de l'aprovació d'una esmena del PPC, ja que quan es va presentar el projecte, la partida per a la via s'havia deixat a zero i tampoc projectava cap inversió per al 2015. Finalment, la partida que es va aprovar de 200.000 euros és la que ha de servir per reactivar les obres durant les properes setmanes. Pel que fa als PGE del 2015, el projecte preveu una inversió de 18 milions d'euros i una projecció, del 2016 al 2018, de prop de 92 milions.
Tot i aquests anys d'inactivitat, si les obres es poden acabar abans del 2018, per a l'alcaldessa, aquest termini és "esperançador". Martínez desitja, però, que les obres ja no es tornin a aturar. Guerrero ha afirmat que la lluita durant aquestes anys per aconseguir la variant ha estat "molt forta i constant" i plena de "problemes de tot tipus, sobretot polítics". "Truques a una porta i et diuen que la culpa és de Madrid; a Madrid et diuen que no hi ha diners. Les obres s'aturen durant tres anys mentre, segons el projecte, s'haurien d'haver acabat el 2007. Ha estat una injustícia total", ha lamentat. Ara bé, Guerrero també ha apuntat que en les darreres reunions amb el ministeri ha notat "més sensibilitat" i per això confia que aquesta represa de les obres sigui la definitiva per acabar la variant. La Comissió de Treball està formada per tots els partits polítics amb representació a l'ajuntament i per ciutadans.
Un reclam històric per desviar 20.000 vehicles diaris
Vallirana conviu a contracor des de fa anys amb l'alt volum de trànsit de la N-340, que travessa tot el municipi. Hi passen cada dia uns 20.000 vehicles, 2.000 dels quals són pesants, segons les dades facilitades pel consistori. És la ruta sense peatge que uneix el Baix Llobregat, i tota la zona del Barcelonès, amb l'Alt Penedès i les comarques tarragonines.
La variant de Vallirana és un reclam històric del territori. Una reivindicació que va començar a sentir-se amb força a la dècada dels 80 i ha anat acompanyada de mobilitzacions socials. "Des que tinc ús de raó que he sentit a parlar de la variant de la N-340", ha destacat l'alcaldessa, que ha recordat que, al llarg de la seva vida, hi ha fet "moltíssimes hores de cua per anar a la discoteca, a estudiar o a treballar". Hi coincideix Guerrero: "Hi he perdut milers d'hores".
El març de 2004, va tenir lloc l'acte de col·locació de la primera pedra de la via, però, des d'aleshores, les obres s'han paralitzat en diverses ocasions, els projectes s'han modificat i el calendari d'execució s'ha dilatat.