La Generalitat reclama explicacions a Adif i Renfe pels últims accidents de tren i els convoca a una reunió urgent
El Govern vol que l'administrador i l'operador concretin què han fet els últims mesos per evitar més accidents de tren davant les "mancances evidents" de la xarxa de Rodalies. És el tercer accident en pocs dies. L'Estat només ha executat el 6% del Pla de Rodalies 2008-2015
BarcelonaEls accidents de tren a la xarxa de Rodalies-Renfe estan fent acabar la paciència del Govern. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha anunciat aquest dijous una reunió entre la Generalitat, Adif i Renfe per resoldre les "mancances evidents" de la xarxa, competència de la Generalitat des de l'1 de gener de 2010. Ho ha dit a Mataró, on un tren ha xocat contra el topall de final de via de l'estació i onze persones han resultat ferides, una d'elles –el maquinista– en estat greu. És el cinquè accident en un any a la xarxa de trens de Catalunya i el tercer en quinze dies, després del descarrilament d'un tren a l'Estació de França i del xoc de trens al Clot-Aragó.
A banda de la reunió, el Govern ha demanat a Adif i Renfe una relació "exhaustiva" de les investigacions internes de les causes dels últims accidents i de les mesures tècniques que s'han posat en marxa per evitar que es tornin a produir.
En un comunicat, el departament d'Interior recorda que hi ha accidents a la xarxa "de forma freqüent" i que la llei obliga Adif i Renfe a "disposar dels plans de seguretat adients per fer front a les contingències possibles". "L'operativitat d'aquests plans està supeditada a disposar d'uns nivells de risc i seguretat adequats, que s'han d'assolir prèviament amb les inversions adients", diu el comunicat.
El 20 de gener, l'endemà del segon accident al Clot, el Govern ja va advertir de les deficiències de la xarxa i va alertar que el sinistre es podria repetir.
El director general de Transports i Mobilitat ha lamentat que l'Estat només hagi executat el 6% del Pla de Rodalies 2008-2015. Ricard Font ha evitat criticar públicament l'administrador i l'operador de les vies però ha deixat clar que la situació "obliga a consensuar una posició comuna" entre la Generalitat, Adif i Renfe.
Font ha anunciat que la reunió a tres bandes es farà la setmana vinent a la conselleria de Territori i Sostenibilitat, però no ha concretat el dia. La trobada ha de servir per acordar on instal·lar noves senyalitzacions o noves mesures de prevenció. Font ha assegurat que "hi hagi o no hi hagi diners" la xarxa de Rodalies de Catalunya té unes "deficiències que s'han de resoldre" i que cal esperar "els compromisos de l'Estat".
Interior detalla en el comunicat de premsa els accidents que hi ha hagut en l'últim any i que han obligat a activar el pla de Protecció Civil Procicat:
- 16 de març de 2011: Descarrilament parcial de tren de passatgers per col·lisió amb objecte a via a Vacarisses. 10 ferits.
- 20 de març de 2011: Descarrilament parcial de tren de passatgers a l'estació de Sitges. 3 ferits.
- 28 d'abril de 2011: Encalç entre un tren Talgo i un tren Rodalies a la sortida de l'estació del Clot de Barcelona. 17 ferits lleus traslladats a hospitals.
- 19 de gener de 2012: Xoc entre un tren de Rodalies i un tren Talgo buit al túnel de sortida de l'estació del Clot de Barcelona. 25 ferits (24 lleus donats d'alta 'in situ' i 1 traslladat a hospital).
- 9 de febrer 2012: Xoc entre un tren de Rodalies i el topall de final de via a l'estació de Mataró. 1 ferit greu i 9 de menys gravetat, tots traslladats a hospitals.
Renfe està investigant les causes de l'accident d'aquest dijous a Mataró però ja ha avançat que el tren ha entrat a l'estació massa ràpid.