Renfe podria seguir gestionant Rodalies "durant anys" a Catalunya
Govern i operadora acorden un contracte que podria garantir-li el lloc després de la liberalització
Barcelona"La Generalitat no qüestiona que Renfe pugui ser prestador d'un servei de llarga durada". Aquest és el missatge que ha deixat anar aquesta tarda el secretari de Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, després de la primera reunió en pràcticament un any i mig de l'òrgan mixt de coordinació entre Renfe i la Generalitat. La possible substitució de Renfe com a gestora de la xarxa ferroviària catalana és un debat que plana des que es va anunciar la liberalització del sector i es va programar l'obertura a la competència, ara prevista per al 2020.
"No posarem el focus en qui és el proveïdor, sinó que el focus és en el servei i la qualitat", ha explicat avui Gavín. El canvi de to del Govern, doncs, és substancial respecte als últims anys, ja que, des del 2012, la Generalitat havia llançat reiterats avisos a Renfe que la Generalitat podria canviar d'operador el 2020 si la qualitat del servei no millorava.
A la reunió d'aquest migdia, en canvi, hi ha predominat la cordialitat i "l'ambient de cooperació i la voluntat d'entesa", segons han explicat tant el secretari de Mobilitat com el president de Renfe, Isaías Táboas. El Govern i l'operadora han acordat, de fet, tirar endavant un nou contracte programa de serveis que substitueixi l'anterior, del 2013, que, segons Gavín, "havia quedat desfasat en el temps" i que, tal com a puntualitzat, "mai es va validar oficialment". Aquest contracte, ha insistit Gavín, "serà d'una durada suficient perquè Renfe pugui donar garanties que el servei que pot prestar és de qualitat".
Táboas ha concretat que les dues parts es posaran a treballar d'immediat amb l'objectiu de determinar quins són els "estàndards de qualitat que es mereixen els ciutadans". El president de Renfe també ha elogiat l'actitud amb la qual la Generalitat ha recollit els problemes de vandalisme, que asseguren que pateix la xarxa de Rodalies i que, segons Renfe, l'any passat van suposar una despesa de 6 milions d'euros per a l'operadora a Catalunya. "Amb aquests diners es podria haver comprat un tren nou", ha apuntat Táboas.
El president de Renfe també ha assegurat que el seu objectiu és garantir "fiabilitat, puntualitat i qualitat". Tot plegat, en un matí complicat a la xarxa ferroviària, que ha patit diversos talls per les pluges que han generat grans retards i han obligat a habilitar alguns circuits alternatius.
La sintonia, però, també s'ha imposat en aquest aspecte i el secretari de Mobilitat de la Generalitat ha matisat que "les problemàtiques de la xarxa de Rodalies no sempre estan vinculades a la gestió de Renfe, sinó que també es deuen a una falta d'inversions de fa anys d'Adif", ha assegurat Gavín.
El nou contracte de serveis que volen redactar Renfe i la Generalitat per a la gestió de Rodalies –i que hauria d'estar enllestit el 2019– serà "plurianual" i també recollirà la possibilitat de sancions en cas d'incompliments. De la trobada també ha sortit el compromís de reunir-se fins a tres vegades l'any per millorar la coordinació, fet que, segons les dues parts, posa de manifest "aquesta nova etapa" iniciada entre el Govern i l'operadora.
La Generalitat també ha volgut fer un avís, i ha recordat al govern espanyol que el traspàs dels diners del ministeri a l'executiu català (perquè sigui aquest el que pagui a Renfe) és "l'eina imprescindible per estructurar l'acord". "És un compromís plantejat de fa molts anys i que mai s'ha complert", ha lamentat el secretari de Mobilitat català.
Els dos representants de la mobilitat a Rodalies no s'han escapat aquest dijous d'una altra pregunta obligada. Preguntats sobre el calendari de l'arribada del tren llançadora a l'aeroport del Prat, Táboas ha sigut clar: "Encara falten uns quants anys".