Renfe alerta de retards en el servei per una "vaga de zel" dels maquinistes
El sindicat de conductors nega la protesta i diu que la falta de manteniment n'és la causa
BarcelonaRenfe assenyala el sindicat de maquinistes Semaf com a responsable de retards que s'estan produint al servei ferroviari. Els acusa d'estar fent una "vaga de zel" per pressionar i aconseguir millores salarials i d'haver causat, per exemple, retards de mitja hora aquest matí a la R3 i la R4 de Rodalies. Una acusació que el sindicat nega rotundament. Semaf atribueix les deficiències de servei a una "mala gestió" del material i dels recursos humans des de la companyia, a la qual retreu que hagi eliminat "600 llocs de treball" al conjunt de l'Estat.
Fonts de Semaf remarquen que ells mateixos han publicat un procediment de com s'hauria d'actuar en cas de trens amb grafitis per evitar, per exemple, que circulin amb les finestres d'emergència pintades, i asseguren que les "retallades" de personal fan que ara es faci menys neteja i manteniment. "No tenim cap vaga convocada, ni de zel ni de cap altra mena", remarquen.
Renfe, en canvi, assegura que la "vaga encoberta", que està causant afectacions importants a Rodalies, "només respon a reivindicacions salarials" i assenyala que el 29 de desembre es va signar la pròrroga del segon conveni col·lectiu de Renfe amb el suport de CCOO i UGT i l’abstenció de CGT.
El sindicat de maquinistes, apunten des de la companyia, va abandonar la reunió i no va signar l'acord. Asseguren que les seves principals reivindicacions eren de caràcter econòmic: cobrar el 100% de la prima variable de producció del 2020 considerant com a treballats els trens que es van haver de suprimir per la pandèmia, ascens de categoria professional d’alguns maquinistes abans del que s'havia pactat al conveni i increment de cinc dies de vacances per als col·lectius de conducció. La companyia ferroviària també acusa els maquinistes que se sumen a la protesta d'haver bloquejat la formació de futurs conductors i està obrint expedients disciplinaris als maquinistes acusats de sumar-se a la vaga.
Semaf, que nega estar fent cap reivindicació econòmica, defensa que si els retards són ara més pronunciats a Catalunya és perquè aquí hi ha un percentatge més alt de trens grafitejats, mentre que Renfe recorda que no seria la primera vegada que els maquinistes fan una vaga de zel. N'hi va haver el maig del 2010 per reclamar 50 places de pàrquing subterrànies i el 2011 en una protesta que la companyia atribuïa a motius econòmics i els maquinistes al fet que els seients de conducció no eren prou confortables.
CCOO i UGT creuen que l'estratègia de protesta desplegada ara per Semaf és "reprovable en plena pandèmia" i així ho han assegurat en un comunicat conjunt, on sí que admeten que més del 70% dels 271 trens que hi ha a Catalunya circulen amb grafitis. A més, afirmen que la plantilla de maquinistes és "reduïda i inestable" i que "des de fa mesos s'estan suprimint més de 60 trens diaris per falta de personal i la direcció de Renfe no ha fet res per evitar-ho".