Més usuaris que mai al transport públic metropolità en el primer semestre del 2019
La tarifa única a l'àrea de Barcelona i els busos interurbans impulsen el guany de gairebé 12 milions de viatgers
BarcelonaAmb gairebé 375 milions de viatgers, el transport públic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha assolit el rècord històric d'usuaris en el primer semestre del 2019. La xifra suposa un augment del 3,3% i gairebé 12 milions de viatgers més que en la primera meitat de l'any passat. Les dades consoliden la tendència de creixement continuada des del 2013 en la mobilitat en transport públic en els municipis de l'àrea de Barcelona.
El vicepresident de Mobilitat i Transport en funcions de l'AMB, Antoni Poveda, atribueix aquestes dades a la implantació de la tarifa metropolitana, que des del mes de gener iguala els preus dels trajectes entre els 36 municipis de l'àrea. També considera que hi ha tingut un paper fonamental l'increment de l'oferta de bus metropolità, que el març de l'any passat va incorporar 130 nous vehicles de baixes emissions i 20 noves línies Exprés i Metrobús. El desplegament d'aquesta xarxa respon, segons AMB, a la gran demanda que tenen aquests serveis, tots ells de gestió indirecta.
El transport d'operadores privades és, de fet, el que ha guanyat més viatgers aquest semestre. Respecte a l'any anterior s'ha registrat un increment del 7%, mentre que la gestió directa, d'operadores públiques, ha augmentat un 2,7%. La xarxa de metro ha estat la que ha tingut un creixement més modest, de prop de l'1,8%.
"Mentre no arribin les infraestructures necessàries que fa temps que esperem i que han de desenvolupar la Generalitat de Catalunya i el govern de l'Estat, el bus metropolità té un rol clau i es converteix en un dels serveis centrals que ha de facilitar i vehicular la mobilitat metropolitana", subratlla Poveda.
El president de l'Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol, considera que l'autobús metropolità té un creixement més important perquè "la demanda no està maltractada per les vagues", com és el cas del metro. També considera que juga en avantatge respecte als autobusos urbans de TMB perquè "són lents".
Ciutats congestionades
"Sempre batem rècords perquè ja no hi caben més cotxes a la via", afirma Riol en relació a l'augment ininterromput del nombre de passatgers a l'AMB, "però a Barcelona no hi creix prou el transport públic", puntualitza. El president del PTP critica que "posar busos" no és la solució si això no va acompanyat de "més mesures per la limitació de vehicles privats".
Reduir el trànsit és un dels principals objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) que regularà la mobilitat de Barcelona els pròxims cinc anys. Per aconseguir-ho, planteja la millora de la xarxa de transports sostenibles, i preveu que del 2016 al 2024 els desplaçaments en transport públic augmentin un 12,6%. Per la seva banda, Poveda apunta que el transport metropolità serà "el gran facilitador del canvi d'hàbits en termes de mobilitat i sostenibilitat”.