Rebuig a les proves de 3r de primària
La comunitat educativa censura l’examen de la llei Wert i algunes escoles criden al boicot
BarcelonaAmb l’oposició de les famílies i de la comunitat educativa, els alumnes de les escoles catalanes es van examinar ahir per primera vegada de les proves de tercer de primària que preveu l’anomenada llei Wert. Les proves -que es faran en un període que va començar ahir i que s’allarga fins al 15 de maig, segons l’escola- substitueixen les que Ensenyament ja feia des de l’any 2000 entre quart i cinquè de primària. La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) i la plataforma catalana Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) van mostrar ahir el seu rebuig a les proves, ja que consideren que es classifica els alumnes i que és una forma d’acatament de la Lomce. Tot i que la conselleria d’Ensenyament va recórrer aquesta llei al Tribunal Constitucional, no s’ha sumat aquest cop a l’oposició a la prova, com sí que ha fet Astúries. Segons la Generalitat, les escoles catalanes van funcionar ahir amb “normalitat” amb l’inici de les proves diagnòstiques, excepte en “algun cas puntual”.
La llei preveu la realització d’una avaluació de caràcter diagnòstic als alumnes de tercer de primària per comprovar “el grau de domini de les capacitats i habilitats en expressió i comprensió oral i escrita, càlcul i resolució de problemes”. La Xarxa d’Escoles Insubmises (XEI) -que compta amb una trentena de centres- va fer una crida a les famílies a no dur els seus fills a l’escola per “fer visible l’oposició a la llei” i deixar clar que els pares “no volen ser còmplices de la Lomce”. “Estem en contra de l’aplicació d’aquesta llei perquè dinamita el model d’escola catalana pública i de qualitat i és una bona ocasió per fer visible l’oposició a la llei Wert”, explica la portaveu de la XEI, Maria José Ruiz, que afegeix que “potencia la segregació dels alumnes”.
Proves “internes”
Ensenyament va defensar que aquestes proves s’apliquen a Catalunya des de l’any 2000 en diferents cursos i va afegir que “pedagògicament” és millor que es facin a tercer. Així, la conselleria considera que fer-les a tercer és més adequat perquè és el primer curs “després de finalitzar el primer cicle”. La directora d’Infantil i Primària del departament, Carme Ortoll, defensa que es tracta d’“una bona prova que permet posar eines i reaccionar a temps a possibles problemes d’aprenentatge en un centre o en un alumne, ja que als alumnes encara els queda per fer mig cicle mitjà i tot el cicle superior”.
Davant les crítiques de la comunitat educativa, Ortoll recalca que les proves són internes i que s’han de prendre com una “activitat d’aula més’’. En aquest sentit, Ensenyament assegura que els resultats seran només per als centres i el departament, i que no es faran públics en un rànquing ni es traslladaran al ministeri, com preveu la Lomce. No obstant, el president de la Fapac, Àlex Castillo, considera que aquestes proves “deixen de ser diagnòstiques del sistema per passar a mesurar individualment el rendiment de l’alumne”. “El departament d’Ensenyament diu que no entraran a l’expedient, però les dades hi seran d’alguna manera”, denuncia la Fapac. Considera que es començaran a separar els alumnes per les seves capacitats.