Radars pedagògics contra l’excés de velocitat a la superilla de Sant Antoni
Alguns vehicles travessen pel mig la ‘plaça’ pacificada del carrer Parlament
BarcelonaCotxes que circulen a molta més velocitat dels deu quilòmetres per hora establerts a tocar de les noves zones de joc infantil dibuixades a terra. Furgonetes que col·lapsen el carrer Comte Borrell fora de l’horari fixat per a la càrrega i descàrrega. I vehicles de tota mena, des de patinets elèctrics fins a taxis, que fan cas omís de la línia contínua i travessen pel mig les noves places creades com a espais de trobada al carrer. El barri de Sant Antoni s’està fent seva la superilla que va néixer a l’entorn del nou mercat i que després es va expandir i, amb elements no fixos, com ara pintura a terra o jardineres, va crear una plaça a la confluència dels carrers Borrell i Parlament. Però l’adaptació al nou espai no és ben bé com s’esperaven els veïns. Després de les queixes per la velocitat a què circulen molts cotxes per l’interior d’aquesta zona, l’Ajuntament s’ha compromès a fer-hi millores, com ara posar ressalts a terra o instal·lar-hi radars pedagògics.
Aquests aparells només informen de la velocitat a la qual se circula, però no penalitzen amb sancions els infractors. A Barcelona es van provar per primer cop el 2013 a l’avinguda Foix, sota el pont de Reina Elisenda, perquè hi coincidien la sortida dels Ferrocarrils i diversos camins escolars i, segons l’Ajuntament, van servir per reduir un 10% la velocitat mitjana i un 20% la velocitat punta. El consistori en té dos que instal·la durant una temporada en ubicacions que considera sensibles, com ara passos de vianants no semaforitzats. Ara els posarà a la superilla de Sant Antoni durant tres setmanes. Un al carrer Borrell a l’alçada de la Gran Via, que és on comença la zona pacificada, i l’altre a la part d’urbanització tàctica de la superilla, per sota del carrer Parlament.
Nova ‘plaça’
La nova plaça creada a la confluència d’aquest carrer amb Borrell és, de fet, un dels punts que genera més crítiques de veïns i comerciants de la zona. Sobretot perquè, tot i que hi ha elements per a l’estada a la zona central, no hi ha cap estructura física que impedeixi el pas dels cotxes perquè s’ha de garantir l’accés dels vehicles d’emergència. I alguns conductors hi passen esquivant els obstacles.
“És perillós, perquè aquí hi ha nens jugant i, de cop, passa un cotxe o un patinet elèctric a tota velocitat pel mig”, lamenta el Toni, que treballa en una botiga a la mateixa cruïlla i està cansat de sortir a cridar l’atenció de conductors. “És com una gran improvisació, com si ho haguessin fet tot corrent”, afegeix l’Hortènsia, que treballa en una botiga del carrer Borrell.
Membres de l’àrea d’Urbanisme es van reunir fa dues setmanes amb representants de l’equip impulsor de la superilla, les entitats que van contribuir a dibuixar el projecte, i es van comprometre a aplicar-hi algunes millores encaminades a reduir la velocitat del trànsit i fer més fàcil la convivència en els nous espais pacificats. A banda dels ressalts i dels radars, es va anunciar que es reforçarà la presència de la Guàrdia Urbana i es millorarà la senyalització -ara ja hi ha cartells que informen del límit de velocitat i de l’horari de càrrega i descàrrega- i també la neteja. El govern municipal remarca que la posada en marxa d’aquests nous espais implica un període d’adaptació, perquè tothom s’acostumi a les restriccions i a fer un ús adequat dels nous espais.
El president de l’Associació de Veïns de Sant Antoni, Pep Sala, assegura que el gruix de les queixes són perquè hi ha massa cotxes i no pel projecte de la superilla en si. “Encara no és prou amable per deixar que els nens hi juguin”, lamenta.