El RACC demana una formació obligatòria per a ciclistes i acusa l'urbanisme tàctic de crear "confusió"

El club automobilístic detecta un 9% d'usuaris que s'han passat a la bicicleta per la pandèmia

Un noi circula en bicicleta i mascareta pel Passeig Sant Joan de Barcelona
14/04/2021
4 min

BarcelonaAra que el covid ha fet que moltes persones es decideixin per mitjans de transport individual com la bicicleta o el patinet elèctric per evitar possibles aglomeracions, el RACC alerta que encara hi hi ha molts ciclistes que admeten desconèixer la normativa de circulació a Barcelona, un 38% segons el seu baròmetre, i assegura, crític amb el govern de Colau, que factors com els colors de l'urbanisme tàctic o el fet de compartir espais amb diferents tipus de patinets els han afegit "confusió". El president del club automobilístic, Josep Mateu, ha defensat avui la conveniència d'instaurar alguna mena de formació viària obligatòria –que podria traduir-se en un carnet o no– per poder circular amb bicicleta o patinet per la ciutat. "Tothom hauria de saber les mateixes normes", ha remarcat després d'exposar que la majoria dels nous usuaris de la bicicleta provenen del transport públic (50%) o de moure's a peu (32%) i, per tant, no tenen per què tenir el carnet de conduir.

La proposta la posaran sobre la taula de l'Ajuntament, del Servei Català de Trànsit i també de la direcció general de Trànsit, amb qui ja tenen cita aquesta mateixa setmana. I ja ha trepitjat l'ull de poll d'entitats com el Bicicleta Club de Catalunya (BACC), que acusa el RACC de "desviar l'atenció del problema real: els accidents i la contaminació que provoquen els cotxes". Carles Benito, president de l'entitat, considera que les propostes que pugui fer un club automobilístic busquen "desviar l'atenció del focus del conflicte en mobilitat" i sosté que la idea d'un possible carnet per a ciclistes va en contra del que es fa en països com els nòrdics, amb més tradició ciclista, on s'aposta per incloure la bici en la formació des de les escoles. Remarca, també, que tenen dades que demostren que més del 70% dels ciclistes sí que tenen carnet de conduir.

Un dels punts que segons el RACC motiva la necessitat d'aquesta formació obligatòria és l'ús del mòbil o d'auriculars mentre se circula, que ha anat a l'alça: el 36% de ciclistes fan servir auriculars i el 24% utilitzen el mòbil, segons les 600 enquestes i les més d'11.000 observacions fetes per donar cos a l'informe. I la situació empitjora entre els més joves: el 55% dels més joves de 20 anys fan servir auriculars i el 42% el mòbil. Mateu també ha demanat a l'Ajuntament que "ordeni" el codi de colors implantat amb l'urbanisme tàctic i s'ha declarat contrari als coixinets berlinesos instal·lats a la calçada per fer reduir la velocitat de circulació, sobretot pel risc que poden comportar per a les motos, com ha denunciat el grup municipal de Cs.

L'auge de la bici

El baròmetre del ciclista urbà del RACC ha detectat que un 9% dels ciclistes actuals s'han apuntat a la bici arran de la crisi del covid i que un 6% s'han comprat la bicicleta a partir de la pandèmia –en general, però, el volum de ciclistes s'ha reduït un 10% respecte al 2019– i que tot i que l'ús d'aquest vehicle encara és molt més minoritari a Barcelona que en altres capitals europees –representa el 2,6% dels desplaçaments que es fan a la ciutat–, dibuixa una clara tendència a l'alça que va començar el 2007 amb la implantació del Bicing. I els accidents amb ciclistes implicats augmenten al mateix ritme que l'ús de la bici: el 2019 van créixer un 1,3%. El que sí que ha crescut és la sensació de vulnerabilitat dels ciclistes: ara la subscriuen un 60%, mentre que fa només dos anys ho feien un 55%. El 28% han tingut algun ensurt l'últim any i el 15% s'han vist implicats en un accident.

Perfil dels ciclistes segons l'estudi del RACC

La pandèmia ha fet augmentar l'ús dels carrils bici en cap de setmana i festius i també ha comportat algunes rareses, com que augmenti l'ús del carril bici del carrer Ganduxer, que és un dels que segons el RACC té menys demanda, i que, en canvi, baixi el dels que funcionen millor, com el de la Diagonal. La majoria (63%) fan un únic viatge d'anada i tornada al dia. Predominen els ciclistes joves i hi ha poca diferencia quant a gènere, però sí que hi ha matisos entre homes i dones pel que fa als motius que esgrimeixen per moure's en bici. Ells prioritzen el fet d'anar ràpid i fer exercici, i elles l'estalvi i el fet de no contaminar.

Nous usuaris

La bici, a casa

El 88% guarden la bicicleta a casa seva i només el 10% la deixen al carrer, un percentatge 14 punts inferior al del 2019. Gairebé un de cada quatre ha patit robatoris, però ara són més de components i no tant de la bici sencera, com fa dos anys. El 13% dels ciclistes admeten haver rebut alguna multa mentre circulaven i només un 7% tenen assegurança. De fet, la idea de l'assegurança obligatòria o de la matriculació és una de les que més rebuig generen entre els ciclistes –hi estan en desacord el 33% i el 38%, respectivament–, mentre que es veuen amb més bons ulls propostes com l'educació viària en escoles i instituts i la prohibició a les motos d'aparcar a les voreres. Quant als elements de seguretat, segons l'estudi del RACC, el 56% dels ciclistes de més de 16 anys porten casc.

Ús dels elements de seguretat
stats