Les queixes de Rodalies es disparen: en dos mesos sumen més que en tot l'any passat
La Síndica de Greuges alerta que la "ineficàcia" de l'administració frena el benestar social de la ciutadania

BarcelonaMesos per rebre una prestació social, anys d'espera per a una plaça de residència pública o el descontentament per un mal servei. La lentitud a l'hora de donar resposta a la ciutadania es deu al fet que l'administració catalana és "lenta, complicada, excessivament burocràtica i obsoleta en alguns casos". Són paraules de la síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, que ha lliurat l'informe anual de la institució al president del Parlament, Josep Rull, en què adverteix que les queixes creixen a un ritme molt ràpid. En gran part, el responsable d'aquesta tendència és el caos diari de Rodalies: si l'any passat van arribar 160 queixes pel mal funcionament dels trens, en els dos mesos i mig del 2025 ja sumen 397, més del doble.
El document conclou que la "ineficàcia" de l'administració "genera desconfiança institucional, afecta l'estat del benestar i dificulta la mobilitat social", i insta a adaptar els serveis públics a una població de més de vuit milions d'habitants, reduir la burocràcia i agilitzar la resposta als ciutadans. El 2024, la sindicatura va iniciar 22.825 actuacions, entre queixes, consultes i actuacions d'ofici, amb un augment de les queixes de fins a 11.214, igual que les actuacions d'ofici, que van arribar a 221, mentre que les consultes es van mantenir estables entorn de les 11.000.
Les principals queixes es van centrar en l'àmbit de les polítiques socials (43%), seguides de les de l'administració pública i tributs (22%), les polítiques territorials (18,5%), el consum (10%), la seguretat ciutadana i la justícia (6,1%) i la cultura i la llengua (0,4%).
Llistes d'espera en augment
Entre els problemes detectats, destaca l'increment de les llistes d'espera en diversos àmbits de la sanitat, en la qual, l'octubre del 2024, hi havia un 9% més de pacients esperant una cirurgia i un 18% més a l'espera de proves diagnòstiques. Els serveis socials també s'han vist afectats el 2024: el temps d'espera per accedir a una residència de gent gran és d'1,2 anys i per a persones amb discapacitat, de sis anys, la qual cosa suposa un augment pel que fa al 2023 del 7% i del 6,4% respectivament.
Any i mig per a un habitatge social
Un altre problema és la complexitat burocràtica, que obliga els ciutadans a presentar la mateixa documentació en diferents administracions, denuncia la Síndica de Greuges de Catalunya, que afegeix que el llenguatge administratiu poc clar genera confusió i sancions econòmiques evitables. Quant als col·lectius vulnerables, l'informe assenyala la falta d'integració d'ajudes com la renda garantida de ciutadania i l'ingrés mínim vital, la qual cosa dificulta l'atenció a col·lectius vulnerables. "El 67% de les actuacions d'ofici afecten els col·lectius més vulnerables", ha assenyalat Giménez-Salinas.
En aquest sentit, la síndica ha celebrat haver arribat a més persones nascudes a l'estranger, amb un increment de les queixes d'aquest col·lectiu del 6,7% el 2023 i del 9,4% el 2024.