CONSUM
Societat07/09/2016

Quatre hotels de Lloret han estafat 168.000 euros a Endesa

Tots pertanyen al mateix propietari i havien punxat la llum

Josep Pastells
i Josep Pastells

Lloret De MarA més d’acumular un deute de 210.000 euros amb Endesa en factures impagades, quatre hotels de Lloret de Mar han estat punxant el subministrament elèctric i en els últims mesos han arribat a defraudar uns 168.000 euros a la companyia. Els quatre establiments -Sun Village, Savoy, Mediterranean Sand i Marina Sand- pertanyen al mateix propietari, l’empresari José Luis Velasco Blanco, que podria ser denunciat per l’Ajuntament i el Gremi d’Hostaleria “per perjudicar la marca turística del municipi”, com va avançar ahir l’alcalde, Jaume Dulsat. “Estem fent un esforç molt gran per promoure Lloret i una situació aïllada com aquesta ens fa molt de mal. No pot ser que les males pràctiques d’un sol empresari taquin la imatge de tot el municipi”, va afegir. A banda dels quatre hotels on s’ha destapat el frau elèctric, Velasco no té cap més hotel a Lloret, segons l’Ajuntament.

Les il·legalitats van començar a descobrir-se dijous. Després que un incendi al generador elèctric de gasoil del Sun Village obligués a desallotjar 238 persones, Endesa va adonar-se que l’hotel s’havia connectat il·legalment a la xarxa. El responsable de l’establiment va negar que s’hagués comès cap frau i va assegurar que operaven amb el generador que es va incendiar, però des de llavors les investigacions d’Endesa han permès detectar tres casos més com aquest, tots relacionats amb hotels de Velasco. El consistori ha suspès de manera provisional la llicència d’activitats al Sun Village i al Mediterranean Sand, mentre que el Savoy i el Marina Sand continuen funcionant amb grups electrògens. Abans d’ahir al matí, Endesa ja havia tallat la llum al Marina Sand al desembre perquè acumulava més de 35.000 euros en factures impagades. “Si aquests quatre hotels han comès una estafa hi ha uns mecanismes legals molt clars i esperem que s’actuï amb fermesa”, afirma Enric Dotras, president del Gremi d’Hostaleria de Lloret. Segons ell, aquests hotels, que havien passat les inspeccions i tenien tots els permisos en regla, ni tan sols estan agremiats.

Cargando
No hay anuncios

Queixes dels clients

“No penso tornar mai més a Lloret”, exclamava ahir Carolina Muñoz, una de les clientes que va haver de canviar d’hotel després que Endesa tallés la llum captada il·legalment. Els hostes del Sun Village i el Mediterranean Sand han sigut reallotjats en altres establiments de Lloret, tot i que alguns han sigut traslladats a Tossa de Mar i a Platja d’Aro. Alguns turistes han hagut de canviar d’hotel fins a dues vegades. És el cas de Sergio Aguado, que lamenta els maldecaps produïts per una situació “gairebé surrealista”. “O ens donen una solució o ens tornen els diners i marxem”, assegurava ahir al matí Laura Carrillo, que va patir el tall de llum en un ascensor del Marina Sand. Tot i que durant unes quantes hores en aquest hotel no hi va haver llum i a les habitacions no funcionava l’aire condicionat, els grups electrògens van permetre normalitzar la situació a la tarda.

Cargando
No hay anuncios

Una cinquantena de treballadors del Marina Sand no havien cobrat a l’abril la paga extraordinària de Nadal ni tampoc la liquidació, ja que molts fan temporada i l’empresa els envia a l’atur mentre l’establiment està tancat. El 26 d’abril, quan l’hotel obria de nou les portes, els empleats van fer una vaga de cinc hores fins que la direcció va efectuar els pagaments. Actualment l’empresa els deu la nòmina d’agost i alguns plusos.

El 96% del frau el cometen empreses

Cargando
No hay anuncios

Les aparences enganyen, com a mínim pel que fa als lladres d’electricitat. Segons les dades d’Endesa, només un 1% del frau elèctric comès a Espanya el 2015 pot atribuir-se a punxades fetes per famílies amb baixos ingressos econòmics. En canvi, el 96% dels casos van ser protagonitzats per empreses i particulars amb un elevat nivell de consum. “El frau és, sobretot, un recurs il·legal que utilitzen algunes empreses i grans consumidors domèstics per abaratir la seva factura”, afirmen fonts de la companyia. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència destaca que el frau elèctric va suposar un encariment de 150 milions d’euros en la factura elèctrica total que van pagar els consumidors de l’Estat el 2015.