Una de cada quatre escoles de Barcelona està exposada a més contaminació de la legal
La mala qualitat de l'aire provoca un miler de morts a l'any, sobretot al districte de l'Eixample
BarcelonaBarcelona continua tenint un problema greu de contaminació. De fet, la qualitat de l'aire a la ciutat no ha millorat des del 2013 i es continuen superant els límits marcats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) fins al punt que es poden atribuir a la contaminació un 7% de les morts naturals que es produeixen cada any: unes 1.000. I la situació és especialment nefasta a l'Eixample, el districte amb més trànsit de la ciutat, que acumula el 23% de la mortalitat atribuïble a la contaminació. També és preocupant la qualitat de l'aire a les escoles: un 26% estan exposades a nivells de contaminació per sobre del límit legal i els més perjudicats són, de nou, els alumnes de l'Eixample, on estan escolaritzats la meitat dels 30.000 infants i joves que s'estima que pateixen aquesta problemàtica.
Tot això es desprèn de l'informe sobre la qualitat de l'aire de la ciutat que ha presentat avui l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i que, després de calcular l'impacte de la contaminació sobre els ciutadans, deixa titulars com que aquesta problemàtica està al darrere del 33% dels nous casos d'asma infantil i de l'11% dels nous casos de càncer de pulmó (uns 525 a l'any). I situa, també, l'epicentre del problema a la zona de l'Eixample, on el 94% dels veïns estan exposats a nivells de diòxid de nitrogen per sobre el límit legal de 40 µg/m3, mentre que el percentatge per al conjunt de barcelonins és del 35%.
"No són dades menystenibles", ha considerat la regidora de Salut de l'Ajuntament, Gemma Tarafa, que ha presentat l'informe de la mà de la directora de salut ambiental de l'ASPB, Elisenda Realp; i l’investigador de l’ISGlobal, Jordi Sunyer, i que ha defensat la urgència d'actuar ja contra aquest excés de contaminació. Actuar com? Tot i que no es descarten opcions com la del peatge urbà, que continua en estudi, Tarafa ha posat èmfasi en la millora del transport públic, les superilles, les pacificacions d'entorns escolars, els talls de trànsit en cap de setmana o mesures com la zona de baixes emissions. Les dades, segons el govern de Colau, avalen les estratègies ja desplegades ena questa línia i urgeixen a anar més enllà.
En nom d'ISCGlobal, Sunyer ha considerat "astronòmica" la xifra del 7% de mortalitat associada a la contaminació i ha defensat que és "urgent" actuar en àmbits com l'escolar o el districte de l'Eixample, on els estralls de la mala qualitat de l'aire competeixen amb els que està provocant el covid. "O ocupem l'espai del vehicle privat o no ens en sortirem", ha remarcat, i ha elogiat iniciatives com la dels nous carrils fets amb urbanisme tàctic. Sobretot, tenint en compte que Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de trànsit: 6.000 vehicles per quilòmetre quadrat. "Barcelona es troba ara en un encreuament de carrers i hem de decidir si fem el canvi", ha diagnosticat.
Una de les novetats d'aquesta edició de l'informe de qualitat de l'aire a la ciutat és que per primer cop s'hi afegeix la mortalitat atribuïble a l’excés de contaminació per partícules PM2,5 i no només per NO2. També es calcula per primera vegada l'impacte en l'àmbit escolar, després que Eixample Respira situés el tema en el focus de la problemàtica denunciat que en més del 30% dels centres se superaven els nivells recomanats de diòxid de nitrogen. Segons l'estudi, que ha analitzat 348 centres, el 26% superen els límits legals. Aquesta exposició afecta aproximadament 30.000 infants, dels quals la meitat estan escolaritzats a l’Eixample i la resta es reparteixen pels altres districtes, excepte Nou Barris, que és el que surt més ben parat de l'estudi.
En termes generals, el 35% dels barcelonins viuen exposats a nivells massa alts de contaminació, i en el cas de l'Eixample, el percentatge puja fins al 94%. A més dels límits legals de partícules i diòxid de nitrogen, Barcelona també supera els d'ozó, benzè i benzo(a)pirè.