Societat22/05/2017

Quart dilluns de vaga al metro de Barcelona

El metro funcionarà amb serveis mínims de 07.00 a 09.00 h, de 16.00 a 18.00 h, de 20.30 a 22.00 h i de 22.00 a 22.30 h

Marta Vergoñós
i Marta Vergoñós

BarcelonaBarcelona s'ha despertat aquest dilluns, 22 de maig, amb una quarta jornada de vaga al metro. Les aturades han començat a les 07.00 h i s'allargaran fins les 22.30 h. Els treballadors de TMB protesten per la precarització dels llocs de treball, la congelació de sous i la manca de contractació.

El servei patirà tres aturades de 2 hores -una per torn- i el pas dels trens es reduirà en un 40% i un 20% segons el moment del dia. De 07.00 a 09.00 h els intervals del metro seran de 8 a 10 minuts en les línies convencionals, i de 16.00 a 18.00 h seran de 10 a 13 minuts. Entre 20.30 i 22.30 h, els metros trigaran encara més: de 18 a 26 minuts fins a les 22.00 h, i de 32 a 44 minuts de 22.00 a 22.30 h. TMB ha tornat a advertir que la freqüència de trens serà insuficient per absorbir el trànsit de passatgers habitual, especialment a les hores punta del matí i la tarda. L'empresa recomana cercar mitjans de transport alternatius.

Cargando
No hay anuncios

Els passatgers, entre el malestar i la resignació

Cargando
No hay anuncios

A les 06.30 h, mitja hora abans de l'inici oficial de la quarta jornada de vaga, l'estació Catalunya de la L1, la línia vermella, aparentava una normalitat absoluta. No obstant, els 7 minuts d'espera que marcava la pantalla informativa ja suggerien que no seria un dia normal. Ben aviat la vaga s'ha començat a notar als vagons, que a les 07.30 h ja anaven plens a vessar, i cap a les 08.00 h han arribat les primeres aglomeracions a les andanes, sobretot cada cop que arribava un comboi i s'ajuntaven els que intentaven baixar del tren amb els que hi volien pujar.

"És una vergonya i una mala passada el que ens fan cada dilluns", lamenta la Mercè Roca, una usuària habitual del metro que dubta de l'eficàcia que té a hores d'ara la vaga. Afegeix que no ha hagut de canviar els horaris perquè a la feina no passa res si arriba una mica més tard, però avisa que per a altres persones pot arribar a suposar un problema. Un cas similar és el del Pasqual, que titlla de "punyeta" les aturades de cada dilluns. "La gent s'ha de poder manifestar i ha de poder protestar, però quan es tracta de serveis comuns s'ha de veure com es fa", apunta. Amb tot, prefereix que la vaga sigui un dilluns abans que es faci coincidir amb dies de vacances. La Meriem Barroud, per la seva banda, enllaça cada dia a la L3, la línia verda, després de fer un primer trajecte amb Rodalies des de Martorell. "Imagina't, quan no és una cosa és una altra", critica amb un punt de resignació. El resum ben bé podria ser el d'un treballador de manteniment que anava remugant "així no es pot treballar, així no es pot treballar...".

Cargando
No hay anuncios

Les converses avancen, però segueix la vaga

Després de 2 anys negociant i més de 70 reunions, les converses entre Transports Metropolitans de Barcelona i els treballadors del metro semblen apropar-se a un acord. Però no prou com per desconvocar la vaga d'aquest dilluns.

Cargando
No hay anuncios

En l'última reunió entre l'empresa i els treballadors, celebrada dijous passat, TMB va proposar als sindicats anul·lar la vaga i continuar negociant els punts de desacord. Els treballadors, però, van desestimar la proposta perquè encara no hi ha sobre la taula un acord que els satisfaci.

TMB ha ofert als empleats un acord en què es preveuen millores econòmiques superiors al 7% en 4 anys, així com avenços en la conciliació familiar, la protecció de la maternitat, els permisos, les vacances o l’estabilitat de la plantilla, entre altres punts. L'empresa també ha proposat un nou pla d'internalitzacions i la creació d’una nova categoria d’agent d’atenció al client - formador que suposaria una promoció per a uns 200 empleats.

Cargando
No hay anuncios

Per als treballadors, però, el principal problema és la manca de contractació i la precarització. Els empleats asseguren que fa temps que no es cobreixen les vacants dels conductors dels trens o de manteniment i que s'està contractant personal extern en comptes de promocionar els treballadors de l'empresa.

Per la seva banda, l'empresa assegura que, en termes de contractació i sous, es troba amb certs topalls que no pot sobrepassar. En declaracions a l'ARA divendres passat, fonts de l'empresa van assegurar que "tant en l'aspecte econòmic com en el volum de contractació TMB s'ha de cenyir als límits legals en què es mou el sector públic, que estan fixats en els pressupostos generals de l'Estat".