Transport públic

Quart dia de vaga a Renfe: 381 trens cancel·lats fins les 20.30 hores

La companyia només opera la meitat dels serveis mínims previstos

ARA
i ARA

BarcelonaEl quart dia de vaga de maquinistes a Renfe ha començat amb 38 trens cancel·lats a les set del matí i, dues hores més tard, ja se n'havien hagut de suprimir 112, segons el balanç de la companyia a les nou del matí. A dos quarts de nou del vespre el nombre de trens cancel·lats arriba ja a 381. Durant tota la jornada només s'han pogut oferir el 49% dels serveis mínims previstos, que per avui eren del 85%. Des que van començar les jornades de protesta, dijous passat, l'operador està acusant alguns conductors de no complir amb els serveis essencials, cosa que està provocant afectacions molt importants a Rodalies, on es repeteixen les imatges de caos, amb aglomeracions i informadors que asseguren no saber quan podrà passar el tren previst per a cada hora.

Els maquinistes, convocats pel sindicat Semaf, carreguen contra l'empresa per no haver informat bé els treballadors dels serveis mínims. Defensen que la companyia no havia fet arribar les cartes informant dels serveis mínims correctament a tots els treballadors. Durant tot el cap de setmana Renfe assegura haver multiplicat les vies per fer arribar als maquinistes convocats les cartes perquè es presentin als serveis mínims.

Cargando
No hay anuncios

La quarta jornada de vaga ha arrencat amb més afectació que la d'ahir, molt condicionada per la pluja. Ahir al matí, Renfe informava que estava oferint el 53% del transport essencial previst fins a les 9 h, i a les 6.30 h ja havia hagut de cancel·lar 24 trens –14 menys que avui– perquè els treballadors no s'havien presentat a cobrir el seu torn. Els treballadors inclosos en el serveis mínims que no van al lloc de feina  s'enfronten a un expedient i una sanció que pot anar des de la suspensió, durant cinc dies, de sou i feina fins a l'acomiadament definitiu, segons informa Renfe, que ahir ja havia obert 31 expedients a maquinistes, la majoria al País Valencià i cinc a Catalunya.

"Segrest laboral"

Semaf acusa la companyia de no voler negociar i assegura que el comitè de vaga no ha rebut cap citació oficial. El portaveu de sindicat a Catalunya, Luis Moyano, insistia ahir que tots els treballadors que han rebut la carta de serveis mínims s'han presentat a la feina. "A alguns maquinistes se'ls ha notificat i a altres no. Això ha sigut un caos" , apuntava en declaracions a l'ACN, mentre Renfe manté que el contacte negociador amb els convocants és permanent. Un dels motius que han portat els maquinistes a la vaga és el possible traspàs complet de Rodalies a la Generalitat. Semaf defensa la "integritat" de l'empresa i dels drets dels seus treballadors i avisa que si es materialitza suposaria el "segrest laboral" de la plantilla de maquinistes ja que el 90% és de fora de Catalunya i els seus integrants no podrien demanar un trasllat, afegeix.

Cargando
No hay anuncios

A diferència de dijous i divendres de la setmana passada, l'aturada de dilluns va ser parcial –els treballadors es van mobilitzar entre les 5 h i les 9 h, entre les 14 h i les 16 h i de 18 h a 22 h–, però aquest dimarts la mobilització torna a ser de 24 hores. La vaga seguirà els dies 7, 8, 11 i 12 d'octubre.

Cargando
No hay anuncios

El Govern reclama el traspàs

Vistes les afectacions que està tenint la protesta, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, va urgir ahir el govern espanyol a arremangar-se i reunir-se aquesta setmana amb els convocants de la vaga de maquinistes per trobar una "solució" al conflicte laboral. En una atenció als mitjans després de visitar el Saló de l'Automòbil de Barcelona, Aragonès va afirmar que els conflictes laborals "no poden repercutir sobre els 400.000 catalans" que cada dia utilitzen Rodalies i que pateixen un servei "més alterat" del que ja és habitual. El cap del Govern va defensar el traspàs de la gestió de Rodalies a la Generalitat així com la dotació econòmica "necessària".

Cargando
No hay anuncios

Aquest dimarts, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha insistit en la compareixença posterior al Consell de Govern, que la situació que estan patint els usuaris de Renfe és "insostenible". "Els viatges incòmodes, poc pràctics i dificultosos han passat a ser curses d’obstacles amb els perjudicis que això comporta", ha dit Plaja que ha subratllat la necessitat d'assumir la gestió d'aquest "servei cabdal". De fet el president Aragonès li ha enviat una carta formal a Pedro Sánchez en què li demana una vegada més el traspàs d'aquesta infraestructura. Mentre no es produeixi, diu la carta a la qual ha tingut accés aquest diari, el Govern urgeix l'executiu espanyol a posar-hi totes les solucions necessàries per tal d'oferir un millor servei. "És urgent comptar amb un servei de Rodalies regular, puntual, segur i fiable i així ho hem exigit", ha remarcat Plaja, que ha qualificat l'actitud del govern espanyol de "desídia i deixadesa".