Mobilitat

El bitllet únic de transport a Espanya: un "puzle complícadíssim" encara sense detalls

El govern espanyol preveu activar el títol unificat l'any que ve i la Generalitat no concreta la manera com pot afectar la T-Mobilitat

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, durant la seva intervenció aquest dijous en un esmorzar del Fòrum de la Nova Economia.

Madrid / BarcelonaEl ministre de Transports, Óscar Puente, ha sorprès aquest dijous amb un anunci de mobilitat de cara a l'any que ve: la implantació d'un bitllet únic per fer servir tot el transport públic arreu de l'Estat. Aquest model de validació per al tren, el metro o l'autobús ja existeix a altres països com Alemanya, Portugal i Àustria, i acostuma a funcionar a partir d'un abonament mensual. Com que la unificació de títols de transport ja funciona a Catalunya amb la T-Mobilitat –la targeta recarregable i virtual no exempta de polèmica perquè ha trigat molts anys a desplegar-se–, el principal dubte és ara com aquest sistema previst per al 2026 afectarà el model vigent.

"Espero que el 2026 anem cap a aquesta mesura, que permeti una millor distribució dels recursos, generar comoditat als usuaris, però, sobretot, bolcar els esforços en la qualitat del transport públic", ha afirmat Puente en un esmorzar informatiu aquest dijous a Madrid. Amb tot, sobre la possible implementació a un any vista del bitllet únic, ni el govern espanyol ni el català han donat cap detall al respecte. Per exemple, a escala catalana, encara no se sap si substituirà el model de la T-Mobilitat, si tots dos conviuran o si l'executiu de Pedro Sánchez aprofitarà el sistema de la Generalitat per exportar-lo a la resta de les comunitats autònomes.

Fonts de la Generalitat admeten a l'ARA que sabien que aquesta idea estava damunt la taula i diuen que l'executiu català està “obert” a parlar de la irrupció d’aquest títol únic estatal al transport públic català. “Hem de facilitar la vida a la ciutadania. És necessari analitzar la proposta de manera acurada per comprovar quins beneficis pot tenir per als catalans”, diuen. De moment, però, el Govern es limita a dir que caldrà “estar atents” a l’encaix que pot tenir aquest nou bitllet en la mobilitat catalana, especialment en l’àmbit de les competències tarifàries que es reparteixen les diferents administracions: la Generalitat, els ajuntaments i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Puente ha recordat que el bitllet únic ja existeix en altres països i ha dit que té "avantatges i desavantatges, i errors" que permeten "aprendre'n" abans d'implementar-lo. Ha posat d’exemple el sistema alemany de validacions, el Deutschland-Ticket, finançat pel govern estatal i els lands a parts iguals (el 50% cadascun). Amb aquest títol, vigent des del maig de 2023, es pot viatjar per tot el país en transport regional i local, tret dels trens d'alta velocitat, per un abonament mensual de 58 euros, segons consta al seu web.

"Puzle complicadíssim"

Des de la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP) veuen amb bons ulls la mesura, però mostren certes recances. "Per a la ciutadania, com més integrat estigui el transport millor, i si és en un àmbit territorial més gran, encara més. Però creiem que, a hores d'ara, aquesta és una idea que està força lluny de la realitat", adverteix Mercedes Vidal, vicepresidenta de l'associació en favor del transport públic. Explica que Espanya està molt lluny de l'escenari que tenia Alemanya abans de posar en marxa el seu bitllet únic. "Allà cada land ja tenia molt avançats els seus sistemes de tarifes de transport integrats, i això va ser el que va permetre fer el pas cap a una integració estatal", insisteix Vidal.

Pel que fa a l'encaix entre aquest futur bitllet únic estatal i la T-Mobilitat, des de la PTP insten les autoritats a "recolzar-se en el que ja hi ha". "No pensem en solucions tecnològiques que ens facin inventar la roda i ens facin gastar milers de milions en un nou sistema tecnològic per implementar aquest bitllet, aprofitem el que ja tenim", demana Vidal.

Ara bé, la vicepresidenta de la PTP avisa que engegar aquest bitllet serà un "procés supercomplex" perquè cal tenir en compte "moltíssimes" autoritats i operadors de transport: "És un puzle complicadíssim". Tot i això, reconeix que "tot el que sigui avançar cap a un sistema de tarifes més senzilles per als usuaris i de tarifa plana sempre serà positiu per incentivar l'ús del transport públic".

stats