Les proves d'alcoholèmia cauen en picat en l'última dècada
Els Mossos han fet bufar un 60% menys de conductors: de més de 400.000 tests a només 140.000
BarcelonaMolta gent s'ha hagut d'enfrontar alguna vegada amb un control d'alcoholèmia. Arribes a una rotonda, t'aturen i abaixes la finestra. Després d'uns segons de conversa, porten un aparell, bufes amb força i de forma constant i si a la pantalla hi surt un número més elevat de 0,25, hi ha multa. L'any 2011 els Mossos d'Esquadra van fer gairebé mig milió de proves a tot al territori, 421.254 bufades. Aquesta xifra, però, cada any ha anat a menys de forma sostinguda, fins que el 2022 –i sense comptar la pandèmia– s'ha arribat al mínim: 137.000 tests fins al setembre d'enguany. En 10 anys, les proves d'alcoholèmia han baixat vora un 60% comparant el període de gener a setembre. Al llarg de tot el 2012 es van fer 390.000 tests; el 2015, encara menys, 278.758; i el 2019, 201.634. Una mitjana aproximada de 35.000 tests menys cada any.
Així ho desgranen les dades dels Mossos recollides per l'ARA, que fan referència a la quantitat de vegades que la policia ha parat de forma preventiva un vehicle. És a dir, el típic control de carretera a la sortida d'una discoteca, o la matinada després d'una festivitat assenyalada. En aquestes dades no hi ha comptades les proves lligades a sinistres o imprudències al volant, és a dir, les que es fan després que un conductor se salti un semàfor o tingui un accident. De fet, aquestes últimes proves també han baixat: si el 2011 es van fer 2.538 tests després d'una infracció, el 2019 se'n van fer 1.152. El mateix en les bufades després d'un accident: 21.252 el 2011 i 11.787 el 2019.
Tot i els números, els Mossos neguen que cada vegada es facin menys controls: "En cap moment ha baixat el nombre de controls ni hem variat l'objectiu", defensa l'inspector Andreu González, cap de la divisió de Trànsit. Alhora, però, admet que a la seva divisió no hi ha tants efectius com el 2011. Per fer tasques de treball de camp, diu, han perdut uns 80 agents. A més, afegeix que la de Trànsit és una de les unitats més envellides del cos i hi ha agents que tenen altes condicionades o que no poden treballar de nit. Vulgui o no vulgui, accepta que això es nota en el dia a dia. "Ara arriba una nova convocatòria i esperem que sigui nombrosa, que recuperem els agents perduts", conclou.
Més positius
Un altre argument que esgrimeix González per contextualitzar les dades és l'augment de positius que hi ha hagut l'últim any. "Com més positius, menys proves pots fer. Has d'aturar el control una bona estona", explica. El 2022, de fet, s'ha registrat la taxa de positivitat més alta de la darrera dècada: un 5,04% de les persones que van bufar van donar positiu. Ara bé, el tercer percentatge més alt és el del 2011, amb un 4,48%, precisament l'any que es van fer més proves d'alcoholèmia. Llavors es van registrar gairebé 19.000 positius. Enguany, una tercera part: 6.900.
Sigui com sigui, la policia es mostra especialment preocupada per l'augment de positius d'aquest any. Segurament, el desembre se superarà la dada del 2019, tot i que llavors es van fer moltes més proves. "Abans de la pandèmia semblava que la gent s'havia conscienciat, ara les dades ens porten a una altra realitat", afirma l'inspector González. Apunta que, sobretot, és l'actitud dels joves la que està canviant: abans del covid eren els adults –l'inspector ho situa en la franja dels 45 als 55 anys– els que eren més "resistents al canvi". Havien crescut amb pocs controls a les carreteres i no havien canviat els costums, tot i que cada vegada n'hi havia més. Ara, en canvi, a la policia li sorprèn l'actitud dels més joves, que han tornat del confinament menys cautelosos.
Noves tàctiques
Encara que els Mossos neguin la caiguda en picat de controls, sí que admeten que la seva tàctica ha canviat al llarg dels anys. Per exemple, González apunta que els macrocontrols ja no són tan efectius com abans, sobretot des que existeixen aplicacions i grups a les xarxes socials que adverteixen de la presència policial. "Mantenir un control en un sol punt pot resultar inútil", afirma. Creu que s'han de mantenir els de les grans festes, un a Berga per la Patum o un a Platja d'Aro per Sant Joan, però que la tasca de prevenció ha d'anar molt més enllà.
"Voldríem que tots els conductors siguin conscients que poden bufar en qualsevol moment del dia i en qualsevol situació", assenyala. És a dir, els Mossos aposten per una mena de "control permanent". Si et paren perquè estàs mirant el mòbil, acabaràs bufant, i si vas més ràpid del compte i t'enxampen, també. "Volem arribar al màxim nombre de conductors", afirma González. Per aconseguir-ho, afegeix, és clau "invertir molt esforç en la conscienciació", en anar a empreses, escoles i fàbriques a avisar dels riscos de beure si condueixes.