Les protestes contra el trànsit assenyalen ara les autopistes urbanes

Diumenge hi haurà sis talls simultanis en diferents ciutats catalanes

Trànsit al carrer Aragó de Barcelona
27/01/2021
2 min

El moviment que va néixer i créixer a l'entorn de les escoles de Barcelona per demanar més valentia i rapidesa a l'hora de protegir els centres educatius del trànsit fa un salt important aquest cap de setmana: la protesta, que es manté de manera bisetmanal a les escoles –divendres hi haurà 38 talls–, s'enfoca ara també a les gran autopistes urbanes i creua les fronteres de Barcelona. L'anomenada Revolta Veïnal ha anunciat que diumenge tallarà sis vies principals de diferents ciutats, com el carrer Aragó de Barcelona per dos punts diferents, la carretera de Barberà del Vallès, la carretera de Barcelona a Sabadell, la carreter de la Canya a Olot i la N-II davant de l'estació de Rodalies de Premià de Mar.

La reivindicació, exposen els seus impulsors, busca estendre's pel conjunt del país aprofitant que la pandèmia ha evidenciat la necessitat de recuperar l'espai públic i de fer front a l'excés de soroll i contaminació. Asseguren que a l'àrea metropolitana la problemàtica es veu agreujada per les autopistes urbanes, carrers de tres o més carrils que creuen els nuclis urbans i que poden arribar a assumir més trànsit que les autovies.

Les sis entitats que s'han organitzat per fer els talls proposen canvis com redistribuir els usos d'aquests vies perquè també hi tinguin espai vianants, ciclistes i transport públic, ampliar-hi les voreres, escurçar els temps d'espera en els semàfors per als vianants i reduir-hi la velocitat a 30 km/hora. L'objectiu: "Recuperar els carrers com a espais segurs on s'hi pugui fer vida quotidiana". Mentre no hi hagi canvis, s'encoratgen a tallar autopistes urbanes l'últim diumenge de cada mes.

"La filosofia que tenim en comú tots els que promovem els talls és que amb el covid ens n'ha passat una de molt grossa, però també ens ha demostrat que podem guanyar espais al cotxe per a l'ús ciutadà", exposa Nohemí Zafra, del Moviment Veïnal del Sud. En el cas de Sabadell, la lluita s'enfoca a demanar canvis a la carretera de Barcelona (N-150), de quatre carrils, i on denuncien que els cotxes hi circulen "amb el xip d'una autopista". Massa ràpid i amb molta intensitat. S'hi suma el trànsit de qui creua la ciutat i de qui ve de l'autopista. "Hem de reconvertir la nacional, que potser tenia sentit fa uns anys però no ara, que hauria de tenir menys carrils, més vorera i un espai segregat per a la bicicleta", defensa Zafra.

"Volem que deixi de ser una carretera i sigui un carrer", afegeixen sobre la mateixa N-150 des de Barberà Respira. Aquí també hi haurà tall diumenge, entre el carrer de Sant Pere Escultor Llimona i la ronda de l’Est/Indústria. L'entitat que el convoca va néixer inspirada en Eixample Respira, que és qui va donar l'alerta de la contaminació a les escoles de Barcelona i va engegar les mobilitzacions als entorns dels centres, amb la voluntat, també, de guanyar més espai per als veïns. "Amb la pandèmia ens vam adonar de quant espai teníem perdut, destinat al cotxe, i que ho havíem de canviar", resumeixen.

En el cas de Barcelona, diumenge hi haurà un doble tall al carrer Aragó liderat per dues entitats diferents: Eixample Respira el promourà entre Aribau i Balmes i Prou Trànsit entre Independència i Dos de Maig.

Divendres amb 38 talls a les escoles

Aquest divendres hi tornarà a haver talls als entorns de les escoles per demanar més pacificacions. En concret, 38, sobretot a Barcelona, però també a Badalona i Sabadell. Cinquanta associacions de famílies donen suport a la mobilització, que arriba a la seva tercera edició i que té voluntat de repetir-se cada dues setmanes. Aquest cop hi haurà quatre talls més que fa 15 dies i s'hi han sumat 16 escoles més.

stats