Un projecte d’aeròdrom posa en alerta Peralada
Els promotors asseguren que faran un vol a la setmana, però els ramaders i veïns pateixen pel soroll i les molèsties
PeraladaUna pista d’herba de 490 metres de longitud i 10 d’amplada, amb un hangar de 450 metres quadrats. Són les mides de l’aeròdrom que es vol impulsar a Peralada i que ha aixecat crítiques i temors de veïns i ramaders. Els promotors asseguren que faran un màxim de quatre vols al mes, però entitats com IAEDEN i el sindicat Unió de Pagesos lamenten l’impacte negatiu que suposarà per a la fauna de la zona –hi viuen diverses espècies protegides com la llúdriga i la cigonya– i per l’afectació que tindrà el soroll en la viabilitat de les set explotacions ramaderes que hi ha a prop dels terrenys on es vol situar. L'Ajuntament, per la seva banda, admet "preocupació" pels plans dels impulsors, però afirma que no s'hi poden oposar.
Els germans Carles i Pablo Duch són els representants dels promotors de l’aeròdrom, que se situaria a 1,1 km del nucli de Peralada, al veïnat de Sant Nazari de les Olives, segons les dades de l’informe d’impacte ambiental. Els Duch han exposat que l’objectiu de la nova infraestructura és desenvolupar tecnologies d’agricultura de precisió per observar les mancances i els excessos dels cultius. “Diverses càmeres recullen informació sobre l’estat dels camps: si hi falta o sobra aigua, adobs o fitosanitaris. Permet ser molt més precís i té avantatges ecològics, perquè permet mesurar la quantitat d’adobs o insecticides que es necessiten en una zona concreta i evitar sobrecarregar el sòl de productes químics”, sostenen.
Han demanat permís per fer unes cent operacions a l’any, cosa que suposarà a la pràctica un enlairament i aterratge a la setmana (cada vol equival a dues operacions), que farien amb drons lleugers i pesants i avions tripulats lleugers. Actualment, a menys de 30 km de la zona, ja hi ha tres aeròdroms: el d’Empuriabrava, el d’Ordis i el de Viladamat, però els dos germans al·leguen que no els poden utilitzar: “Necessitem un hangar propi i, per exemple, els propietaris del d’Empuriabrava no estan oberts a hangars nous. A més, per a l’agricultura de precisió necessitem ocupar la pista molta estona, i pel tipus d’operació que volem fer no seria compatible amb els altres usos, perquè posaria en perill la seguretat aèria i no es podria treballar amb eficàcia”.
Els Duch no volen fer pública la seva relació amb els propietaris dels terrenys, l’empresa Tibiger SA, amb seu a Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental). Segons la informació del Registre Mercantil, aquesta companyia es dedica a la compravenda i lloguer de béns immobiliaris per compte propi, amb un únic administrador: Noriande Global SL i Carmen Balust Vidal. Balust és també l’única administradora de la promotora immobiliària Noriande que, el gener del 2020, va canviar la seu de Barcelona a Peralada.
Al·legacions i protestes
L’alcalde del municipi, Pere Torrent, admet que la nova infraestructura el “preocupa molt”, però defensa que l’Ajuntament no es podia oposar a la tramitació perquè compten amb un informe d’impacte ambiental favorable, avalat pel departament de Territori i amb el vistiplau del departament d’Agricultura, l’Agència Catalana de l’Aigua, la direcció de Transport i Mobilitat i el Servei de Prevenció i Control de la Contaminació Acústica i Lumínica. De fet, abans d’emetre aquest document van demanar l'opinió a la Institució Alt Empordanesa per a la Defensa i Estudi de la Natura (IAEDEN) i a l’Associació de Naturalistes de Girona, però cap de les dues entitats va respondre.
“Estem molestos i sorpresos perquè quan aquest organisme va demanar a l’IAEDEN que s'hi pronunciés, no van contestar. I si tots els informes són positius, no ens hi podem oposar, perquè el cas podria arribar als jutjats”, lamenta Torrent. Un cop acabat el període d’exposició pública, ara s’han de resoldre les al·legacions presentades i es demanaran nous informes a tots els departaments implicats. Si passa tots els tràmits, l’última paraula la tindrà la comissió d’Urbanisme, que haurà de decidir si s’aprova definitivament.
Set explotacions ramaderes afectades
Precisament IAEDEN va presentar al·legacions en contra de la iniciativa perquè és a tocar d’espais naturals protegits, “en plena zona de migració i d'estada d’aus”, cosa que comportaria "un risc de col·lisió amb els avions”. Així mateix, tant els ecologistes com Unió de Pagesos critiquen que no s’hagin avaluat altres alternatives pròximes, com els tres aeròdroms que ja hi ha a la zona, i recorden que els terrenys són en sòl no urbanitzable i de protecció agrícola.
Aquest diumenge el sindicat agrari va organitzar una protesta a Peralada contra la nova infraestructura, que qualifiquen del "caprici d’una persona amb recursos”. Els pagesos alerten que, a més de "malmetre el territori", posaria en perill la viabilitat de les set explotacions ramaderes que hi ha prop de l’espai, com el ramat de vaques de llet que té el veí Jordi Cros a 100 metres d’on seria el nou aeròdrom. Cros recalca que el soroll i les vibracions dels avions causaria estrès als animals i, de retruc, una pèrdua en la qualitat i la quantitat de llet, a banda d’altres afectacions en la salut del bestiar.
“Les vaques són animals molt sensibles i extremadament tranquils, els afecta el mínim soroll. Un dia els promotors de l’aeròdrom van fer volar una avioneta teledirigida per sobre d'on tenim les vaques gestants i aquella setmana vam tenir tres avortaments. I això vol dir tres vaques a l’escorxador, sense que ningú n'hagi pagat les conseqüències”, explica. També carrega contra l’objectiu empresarial dels impulsors: “Fa molts anys que es fa seguiment dels cultius per satèl·lit, hi ha aplicacions que ho donen de manera gratuïta, no cal fer vols. I a Espanya està prohibit aplicar productes fitosanitaris amb avionetes. No saben de què parlen, volen fer un aeròdrom com a passatemps”.