INFRAESTRUCTURES
Societat10/04/2013

Els camioners critiquen que la prohibició de pas per la N-II els criminalitza i dóna ales a Foment per no desdoblar-la

El sector calcula que l'obligació de passar per l'autopista suposarà un sobrecost per camió de 7.000 euros anuals

Acn
i Acn

GironaEls camioners critiquen que la prohibició de pas per la N-II és una mesura "desproporcionada" que no fa res més que "criminalitzar" el sector, quan "l'autèntic responsable" de l'estat de la carretera no és altre que el ministeri de Foment. Les associacions de transportistes han fet pinya contra la mesura, que entrarà en vigor el dia 19, i asseguren que aniran "a totes" per defensar els seus interessos. A més, els camioners creuen que les restriccions donen ales al ministeri per eternitzar encara més el desdoblament de la N-II al pas per Girona. El sector calcula que l'obligació de passar per l'AP-7 suposarà un sobrecost per camió de 7.000 euros, que s'hauran d'empassar o bé facturar als clients.

Coincidint amb la publicació al DOGC de l'anunci de les restriccions de camions per la N-II, les associacions de transportistes han fet pinya contra la mesura. La patronal Asetrans, la Coordinadora d'Organitzacions de Transportistes (COT) i la Confederació Empresarial de Transports (Cetcat) han carregat contra el Govern per haver impulsat una mesura del tot "desproporcionada" i que va "més enllà d'allò raonable".

Cargando
No hay anuncios

Els camioners asseguren que ells no són "la causa" dels accidents que arrossega la N-II sinó "una víctima més", i que les restriccions que entraran en vigor el proper 19 d'abril no fan res més que criminalitzar-los. Segons ha explicat el secretari general d'Asetrans, Carles Palacio, a les al·legacions que han presentat en contra de la mesura, el Govern els ha dit que "la culpa de la situació no és de la infraestructura, sinó del fet que hi circulin camions; i que un cop trets, s'acaba la problemàtica".

Els transportistes també critiquen que la Generalitat deixi en mans del ministeri de Foment el termini per aixecar les restriccions (ja que continuaran en vigor fins que no es desdoblin els trams de la N-II afectats). Segons el sector, com que els camions ja passaran per l'AP-7, això donarà ales a l'Estat per eternitzar encara més les obres.

Cargando
No hay anuncios

Situació indefinida

"Ens trobarem amb una situació indefinida que no és, de cap manera, acceptable", ha assegurat Palacio. A més, el secretari general de l'Asetrans també s'ha preguntat de quina manera es podran abastir les empreses i granges que hi ha a Bàscara (on la restricció serà total). "Aquí, ens trobem amb un lloc blindat on no se'ns permetrà passar ni per carregar, ni per descarregar", ha dit Palacio.

Cargando
No hay anuncios

El sector assegura que portarà a terme "les accions que calguin" per defensar els seus interessos. Reclamen que el peatge de l'autopista AP-7 sigui "gratuït" del tot per als camions, i asseguren que és el ministeri de Foment qui s'ha d'empassar el seu cost. "L'Estat és el responsable que no tinguem una infraestructura en condicions", subratlla Palacio.

D'entrada, els transportistes esgotaran totes les vies administratives possibles, i no descarten portar les restriccions de pas per la N-II fins als tribunals. A més, tot i que de moment encara ho veuen lluny, també es plantegen fer accions a peu de carretera (com ara, negar-se a pagar els peatges).

Cargando
No hay anuncios

7.000 euros per camió

Els transportistes han fet números i calculen que l'obligació de passar per l'AP-7, sobretot, perjudicarà les empreses que treballen a les comarques gironines. Per exemplificar-ho, han agafat com a referència una empresa que, cada dia, hagi de fer sis viatges entre Riudellots de la Selva (Gironès) i Vilamalla (Alt Empordà), on hi ha dos dels polígons més importants de la demarcació.

Cargando
No hay anuncios

"Això suposa que, tenint en compte que aquí la rebaixa del peatge seria del 50%, s'haurà de pagar un sobrecost al cap del mes d'uns 620 euros", ha indicat Palacio. I hi ha afegit: "I si calculem el global de l'any, aleshores aquesta quantitat ascendeix fins als 7.000".

Pel secretari general de l'Asetrans, les empreses no tindran cap més remei que repercutir aquests imports a les factures o bé empassar-se'ls. "O bé es repercuteixen al client final o bé els haurà d'assumir el transportista, cosa que no podrà fer si, en l'actual context de crisi, no vol córrer el risc d'haver de tancar", ha conclòs Carles Palacio.