Polèmica a la UAB per la renovació del màster de gènere i comunicació
Dues professores apartades acusen la universitat d'intentar "silenciar" el debat sobre la llei trans
BarcelonaPolèmica a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) pels canvis que hi haurà al màster de gènere i comunicació a partir del curs que ve. La direcció i la coordinació d'aquests estudis, que s'imparteixen des del 2015 a la UAB, ha decidit "renovar" els continguts acadèmics "per adequar-los a l'actualitat" i prescindir d'una assignatura i un taller que es duien a terme des que es va iniciar el màster. El canvi també implica apartar definitivament dels estudis les dues professores que impartien les matèries Publicitat, agent socialitzador, de la doctora en comunicació Joana Gallego –una de les fundadores del màster–i també el taller Empoderament personal i professional a través de la comunicació, de la professora Maden Castillo. Així ho confirmen a l'ARA tant les docents com fonts del rectorat de la universitat.
La decisió, que es va comunicar per telèfon a les afectades a principis de juliol, va agafar "per sorpresa" les dues professores, que asseguren que no veuen "cap motiu acadèmic" per a la supressió d'aquests continguts i assenyalen que la motivació real dels canvis es deu al posicionament ideològic que han fet públic les dues docents en contra de l'actual plantejament de la llei trans, un punt que la UAB nega rotundament.
"L'única explicació possible que hi trobo és per raons ideològiques, perquè m'he posicionat públicament en blogs, en mitjans i per descomptat a les xarxes socials sobre alguns conceptes teòrics que s'inclouen al projecte de llei", argumenta Gallego, que fa 35 anys que es dedica a la investigació de la comunicació en clau de gènere. "Pensava que això formava part del meu dret a la llibertat intel·lectual i d'expressió, però suposo que devem distorsionar la uniformitat desitjada", sentencia. Castillo també considera que hi ha un intent, per part de la UAB, de "silenciar el debat" entorn d'aquesta qüestió. "No hi ha possibilitat de discrepar, almenys a la universitat, un espai que precisament hauria de ser garant del diàleg i el pensament crític, i no pas del pensament únic", rebla.
Les dues professores han qüestionat obertament conceptes que recull la llei trans, com la definició de transsexualitat o transgènere, i mantenen que la norma "intenta abolir la categoria de sexe i desmantellar els drets de les dones". "Soc crítica contra alguns conceptes teòrics, mai contra les persones", aclareix Gallego. Castillo afegeix: "Puc entendre que els polítics tinguin pressa per aprovar la llei, però no el menysteniment de la universitat pública vers el debat social". Les discrepàncies de les docents en diferents fòrums públics ja va provocar, al març, un altre conflicte quan un grup d'alumnes va decidir deixar d'assistir a algunes de les classes de Gallego.
La resposta de la universitat
La UAB, en canvi, manté que la decisió de "renovar" les assignatures és prèvia al debat públic i al conflicte a l'aula. També assenyalen que el contingut dels títols propis, com aquest màster, pertany a la direcció i la coordinació dels estudis. Aquesta és, de fet, l'única resposta oficial per escrit que han rebut les docents. Preguntada per aquest diari, la coordinadora, Isabel Muntané, no ha volgut fer cap valoració. En canvi, la vicerectora de comunicació de la UAB, Virgínia Luzón, detalla que els canvis a les assignatures es van definir ja al mes de febrer, com a la resta de títols propis. Luzón també aclareix que –a diferència dels màsters oficials, "que són més acadèmics"– aquests tenen un vessant més professionalitzador i que les "raons acadèmiques" podrien basar-se, per exemple, en la necessitat d'"actualitzar" i "adaptar" els continguts. "Aquest màster necessita una renovació, noves idees, noves visions, però en cap cas hi ha la voluntat de silenciar ningú", conclou Luzón.