SOCIETAT
Societat23/05/2013

Polèmica al voltant de la samarreta gegant del Barça a l'estàtua de Colom

L'oposició demana explicacions al govern de Trias, que justifica l'acció pels beneficis econòmics de 100.000 euros

Acn
i Acn

BarcelonaLa instal·lació d'una samarreta gegant del Barça a l'estàtua de Colom de la Rambla ha generat crítiques entre els grups de l'oposició a l'Ajuntament de Barcelona. El portaveu del PSC, Gabriel Colomé, ha denunciat que el consistori incompleix l'ordenança municipal dels usos del paisatge urbà, que prohibeix la publicitat a les estàtues. El president del grup del PPC, Alberto Fernández Díaz, ha demanat explicacions al govern de Xavier Trias sobre els criteris que han justificat la cessió, mentre que des d'ICV-EUiA, Ricard Gomà ha reclamat directament que es retiri la samarreta.

L'executiu municipal ha replicat que la presència de la samarreta reporta uns ingressos al consistori de 100.000 euros. "En disfressar Colom, l'Ajuntament incompleix l'ordenança municipal dels usos del paisatge urbà. Espero s'hagi autoritzat aquest excloent embalatge". Amb aquestes paraules, el portaveu del grup del PSC ha mostrat la seva oposició a la samarreta que porta posada l'emblemàtica estàtua barcelonina.

Cargando
No hay anuncios

Segons Gabriel Colomé, el text d'aquesta normativa deixa clar que no s'admet publicitat sobre els temples, cementiris, estàtues, monuments, fonts, equipaments, serveis públics, zones naturals i espais verds. "En embalar-lo amb els colors del Barça, l'Ajuntament ha estat excloent. Millor haver-ho fet amb la nova samarreta, la de les quatre barres", ha ironitzat Colomé.

Per part seva, Alberto Fernández Díaz ha anunciat que el grup popular presentarà una iniciativa per saber la quantitat de diners que recaptarà l'Ajuntament i els criteris que l'han portat a deixar utilitzar l'estàtua a una empresa privada. "En aquest tipus de campanya sorprenen els criteris de cessió del monument, més enllà de que la samarreta sigui blaugrana" i s'ha preguntat si passaria el mateix "si la samarreta fos blanc-i-blava o de qualsevol altre equip". "Avui és Colom amb una samarreta del Barça, demà pot ser un altre monument de la ciutat com el de Casanovas, el de la plaça Joan Carles I o qualsevol façana d'un edifici emblemàtic de la ciutat", ha declarat el líder del PPC.

Cargando
No hay anuncios

Des del grup d'ICV-EUiA, el seu president ha traslladat un prec al govern municipal perquè retiri de l'estàtua de Colom la campanya publicitària. Segons Ricard Gomà, aquesta és una nova mostra de com l'executiu de Trias "mercantilitza l'espai públic i el patrimoni de la ciutat". En aquest sentit, ha afirmat que el missatge que es trasllada és que l'executiu de CiU ha posat en venda la ciutat, "com a plataforma comercial a disposició del millor postor".

De fet, el govern municipal ha justificat la instal·lació de la campanya publicitària pel benefici econòmic que en traurà el consistori. El tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, ha xifrat en 100.000 els euros –amb IVA inclòs– que l'Ajuntament recaptarà. Una campanya com aquesta, ha dit en declaracions a RAC1, no es pot mesurar en termes de neutralitat, i ha comparat la campanya amb les publicitats que es posen a les façanes dels edificis en remodelació. En aquest sentit, ha recordat que al monument de Colom s'hi està fent una remodelació –"que és costosa"– i el govern ha pensat que es podien unir les dues coses.

Cargando
No hay anuncios

Vives ha afirmat que no els ha arribat cap queixa formal des de l'Espanyol. També ha demanat que no es barregin temes sentimentals, sinó que es pensi en el benefici econòmic per a la ciutat. Segons el tinent d'alcalde, els diners recaptats es destinaran a actuacions al districte de Ciutat Vella.

La campanya de la polèmica

Cargando
No hay anuncios

La primera notícia pública de la campanya es va saber dimecres, quan el monument va començar a lluir la samarreta del FC Barcelona. Es tracta d'una acció publicitària de Nike, que va escollir aquesta estàtua per presentar els nous equipaments que lluiran els jugadors la temporada 2013-2014.

La imatge de Colom amb la indumentària blaugrana impacta els turistes i ciutadans que passegen pel centre de Barcelona i és molt fotografiada. La samarreta que vesteix Colom és d'una mida especial pel volum del monument i està signada per Thiago, Bartra, Deulofeu i Sergi Roberto. La iniciativa reforça l'originalitat de les presentacions que fan la marca i el club.