El túnel de les Glòries obre i allibera el trànsit de la Gran Via
La infraestructura s'ha estrenat a les cinc de la matinada i a les set ja hi havien passat 1.300 vehicles
BarcelonaEl túnel de la plaça de les Glòries ha obert aquesta matinada i ja permet agilitzar la sortida dels vehicles de la ciutat. L'obra ja estava enllestida des de fa dies i havia superat totes les proves de seguretat, inclosa una que no estava prevista, les fortes pluges que van caure ara fa una setmana. Només quedava pendent repintar les ratlles de terra per guiar els conductors que volen sortir de la ciutat i fer-los entrar al nou túnel. Els operaris han treballat tota la nit i poc abans de les tres de la matinada ja s'ha pogut obrir un carril. A les 5.20 han obert tot el túnel, que consta de dos carrils per a vehicles privats i un per als autobusos. A les 7.00 ja havien fet servir la nova infraestructura 1.300 vehicles, segons ha informat Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures de Barcelona.
Valdés ha demanat "precaució" i ha advertit que al principi "a causa del canvi d'hàbit hi haurà més intensitat de trànsit perquè la gent s’hi haurà d’acostumar". En poques setmanes, però, l'Ajuntament confia que els conductors ja s'hagin familiaritzat amb la nova infraestructura i que la sortida dels vehicles sigui fluida. "Cal observar els pròxims dies per si hi ha qualsevol incidència", ha afegit Valdés.
El túnel, de 957 metres (1.157 si s'hi inclouen les rampes d'entrada i de sortida) agilitzarà el pas dels 35.000 vehicles que cada dia passen per la Gran Via en aquest sentit de la marxa per abandonar la capital catalana. Els operaris continuaran ara treballant a l'altre túnel per permetre que els 43.000 vehicles que cada dia entren a la ciutat també puguin passar per sota terra. Segons les previsions, hauria d'estar obert a principis de l'any vinent. L'obra, que va permetre enderrocar l'any 2014 el tambor viari de les Glòries que es va aixecar els anys 90, haurà costat al voltant de 192 milions d'euros i és, sense cap mena de dubte, una de les obres més ambicioses que s'han fet a Barcelona, pel seu impacte i dificultat.
El director general de Bimsa, Ángel Sánchez, recordava aquesta setmana que per sota de la plaça ja passen quatre línies ferroviàries (la L1 de metro i les R1, R3/R4 i R2 de Rodalies). Això ha comportat que calgués fer un pendent a l'entrada i sortida del túnel per salvar el desnivell, perquè la infraestructura ferroviària quedarà per sobre del nou túnel. Sánchez també va explicar que amb l'obertura del túnel "s'alliberarà un fantàstic espai verd", perquè pels carrils que ara travessen la plaça només hi circularan els busos urbans que tinguin parades al barri. "Ara s’anirà urbanitzant tot Glòries", va explicar Sánchez. En un principi, hi haurà una "urbanització provisional a la part del Besòs" i la definitiva es farà quan estiguin acabats els dos túnels. "No serà un espai abandonat", va assegurar el responsable d'aquesta empresa municipal. Fa uns dies els comerciants van criticar, precisament, la urbanització provisional i van denunciar "la falta de previsió" de l'Ajuntament.
Canvis viaris
El trànsit en direcció a la C-31 Badalona/Mataró passarà pel túnel i l’accés a la sortida pel carrer de Bilbao també es farà des del túnel. D’altra banda, la incorporació que fins ara es feia a la Gran Via pel carrer de la Llacuna s’haurà de fer pel carrer de la Selva de Mar passant per Perú. Fins que no s’obrin els carrils en direcció Llobregat, que es preveu que sigui a principis del 2022, els vehicles podran continuar circulant com fins ara en superfície.
La circulació al voltant de la plaça s’articularà en sentit mar pel carrer de Castillejos, en sentit muntanya per Badajoz-Independència, en sentit Besòs per Bolívia i en sentit Llobregat per Aragó. A la superfície, l’espai estarà reservat per a les bicicletes, els vianants i els autobusos urbans. Els busos interurbans circularan per l’interior del túnel.