Picabaralla entre l'Ajuntament de Sabadell i la Generalitat pel soterrament dels Ferrocarrils
El secretari de Territori critica amb duresa que l'alcalde sabadellenc (PSC) culpi el Govern d'aturar les obres, i recorda que l'acord de soterrament depèn d'una requalificació de terrenys que ha de fer el consistori per costejar l'obra amb les plusvàlues
BarcelonaEncreuament de declaracions entre l'Ajuntament de Sabadell (PSC) i la conselleria de Territori i Sostenibilitat per com s'ha de finançar el soterrament d'un tram de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat a la ciutat.
El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha assegurat que el prolongament del soterrament de les línies de Ferrocarrils entre els barris de Gràcia i Can Feu de Sabadell depèn d'una requalificació de terrenys que ha de fer el consistori.
L'Ajuntament, però, ha replicat: "Hem fet propostes alternatives [a la requalificació] i hi hem treballat intensament perquè pensàvem que podien ser viables. Tot i la negativa de la Generalitat, hem aconseguit el compromís que les obres que es portin a terme per prolongar la línia a la ciutat siguin compatibles amb el cobriment de les vies, un cop la situació econòmica permeti abordar aquest projecte", ha explicat el tinent d'alcalde d'Urbanisme de l'Ajuntament de Sabadell, Josep Ayuso, en un comunicat.
El conveni del 2010
En declaracions a l'ACN, Font ha lamentat la nota de premsa del consistori, que assegurava que la Generalitat no havia acceptat les alternatives econòmiques que els havia ofert l'Ajuntament per poder executar l'obra. Aquestes alternatives passen per una cessió de béns o solars, per reduir la despesa d'algunes partides del projecte per generar un estalvi. Font ha remarcat que el conveni signat entre les dues institucions el 2010 estableix que l'obra s'ha de finançar únicament amb una modificació urbanística que ha de fer l'Ajuntament per generar unes plusvàlues que, sumades a una aportació de la Generalitat i del mateix Ajuntament, facin viable el soterrament.
El 2012 es va establir al conveni que la Generalitat cedia uns terrenys per poder fer aquesta operació i que a més hi posava una aportació econòmica. Font ha defensat que la Generalitat està complint la seva part del conveni. Ha volgut insistir en el fet que la Generalitat "no soterra vies", sinó que en tots els llocs se segueix el mateix model basat en les plusvàlues.
Ha assegurat que "en el moment que l'Ajuntament disposi d'aquests fons a través de les plusvàlues es tirarà endavant la inversió", i ha remarcat que la Generalitat "en cap cas veta l'actuació ni la posa en dubte perquè el conveni explicita com s'ha de fer".
L'estudi informatiu
Segons Ayuso, "el primer que necessitem saber és el que costa el soterrament, una dada que no tenim perquè la Generalitat es va comprometre a fer l'estudi informatiu que permetria saber el cost de l'obra però aquest estudi no se'ns ha fet arribar, malgrat que l'hem reclamat en diverses ocasions i que la Generalitat es va comprometre a fer-lo". Des de Territori, asseguren que aquest estudi es va començar a fer el 2010, quan es va signar el conveni, i que estarà acabat a finals d'aquest any.
En tot cas, l'Ajuntament continuarà endavant amb el procés de modificació de Pla General que faci possible el soterrament de les vies, un cop conegut el cost econòmic de l'operació, derivat de l'estudi informatiu.
Crítiques a les formes
Ricard Font s'ha mostrat molest pel contingut del comunicat de premsa de l'Ajuntament de Sabadell, que creu que està ple de mentides, ja que ha assegurat que la darrera reunió amb l'alcalde, Joan Carles Sánchez, el passat 10 d'octubre, va anar "molt bé" i es va arribar a l'acord que ell mateix aniria amb els membres del govern municipal a explicar la situació als veïns i als grups municipals. Per això ha mostrat la seva "sorpresa" i ha assegurat que les comunicacions entre administracions han de fer-se amb reunions. "Si el mètode és la nota de premsa, no anem bé", ha dit.
Per aquest motiu, ha defensat que la Generalitat continua mantenint el "mateix criteri" que es va establir al conveni, signat per l'exconseller Joaquim Nadal i l'exalcalde Manuel Bustos, i que ara depèn de quan es generin les plusvàlues a través de l'actuació del consistori per poder tirar endavant el soterrament.