ERC i JxCat aplanen el camí a la pujada de taxes de Colau
Les ordenances, que es votaran al desembre, encareixen l’IBI, l’aparcament i les ter
BarcelonaBarcelona ha funcionat els últims tres anys amb les taxes municipals congelades per la manca d’acord a l’hora de negociar les ordenances fiscals, però això podria canviar el 2020. El ple va permetre ahir que tiri endavant la proposta del govern, que preveu un increment de la recaptació de fins a 82 milions d’euros amb pujades com la de l’IBI, l’aparcament al carrer o la taxa de les terrasses i la grua. Després d’un període d’exposició pública i negociació de dos mesos, el veredicte final es discutirà en el ple previ a Nadal, però de moment les abstencions d’ERC i Junts per Catalunya van permetre que ahir les ordenances superessin l’aprovació inicial. I aquest és el primer pas de la negociació dels pressupostos de l’any que ve, els primers que l’alcaldessa Ada Colau podria aprovar per la via negociada i sense necessitat de sotmetre’s a una qüestió de confiança.
De fet, els comptes es discuteixen en paral·lel als de la Generalitat i, per tant, la negociació es veurà afectada per la situació política del país. De moment tot és possible i, malgrat les crítiques, els grups independentistes van permetre que les ordenances fiscals comencessin la tramitació. JxCat va assegurar que feia una “abstenció molt crítica” i va posar en dubte que la proposta ajudi a enfortir l’economia de les famílies o l’activitat econòmica a la ciutat. I ERC, que també es va abstenir, va remarcar la necessitat de fer front, per mitjà de la fiscalitat, al xoc climàtic i a les desigualtats. Uns objectius que el govern municipal comparteix.
La regidora d’Hisenda, Montserrat Ballarín (PSC), va defensar que el que es busca és una fiscalitat més justa, que actualitzi taxes que havien quedat desfasades i que faci front a l’emergència climàtica. Per això s’encareix, per exemple, l’aparcament. La tarifa més cara de l’àrea blava passarà dels 2,50 €/hora als 3,75 €/hora, menys per als vehicles que tinguin l’etiqueta ECO de la DGT. A més, es pagarà també al migdia. Pel que fa a l’àrea verda, els no residents passaran a pagar fins a 4,25 euros per hora, en comptes dels 3 euros d’ara.
L’objectiu, segons Ballarín, és equiparar els preus a les tarifes de pàrquing. També puja la grua, que passarà a tenir un cost de 173 euros més la multa per haver estacionat malament, un fet que segons el govern suposarà que la persona infractora assumeixi el 95% del cost del servei i que, per tant, no repercuteixi tant en el conjunt de la ciutadania. L’IBI s’incrementarà de mitjana un 5,46%, i s’eliminaran els topalls fixats que, segons Ballarín, suposaven situacions injustes, com que algú amb un pis més petit hagués de pagar un impost més alt que algú amb un pis més gran en la mateixa zona. Pel que fa a les terrasses de bars i restaurants, les més ben situades -les de la Rambla o el passeig de Gràcia, per exemple- pagaran 4,39 euros al dia per una taula amb quatre cadires i no el preu actual d’1,05. Segons el govern municipal, s’arreglen situacions com que la tarifa que es paga a la rambla del Raval, que no estava feta quan es van acordar les tarifes, sigui la més baixa de la ciutat. En aquesta zona tenir una taula amb quatre cadires costa ara 30 cèntims al dia i amb la nova proposta costarà 1,73 euros. I s’abarateix la tarifa en zones com la Via Júlia o Cristóbal de Moura
El Gremi, en peu de guerra
Les noves tarifes també s’han decidit estudiant les que s’apliquen en altres ciutats europees com Roma, on tenir una taula i quatre cadires costa entre 1,67 i 3,59 euros al dia en funció de la zona. I han posat en peu de guerra el Gremi de Restauradors, que acusa el govern de voler-los multiplicar per quatre o per cinc la taxa en algunes zones i avisa que això repercutirà en el preu de les consumicions.