Societat23/01/2015

Pegaso, de marca de vehicles a parc amb història

Milers de treballadors van treballar en una fàbrica que es va convertir en un referent a la ciutat

Ara
i Ara

BarcelonaHispano-Suiza, Pegaso i Iveco. Són tres marques d’automòbils, i totes tres es fabricaven a la Sagrera. Concretament, a la fàbrica que durant 70 anys va funcionar en l’espai que avui ocupa el parc de la Pegaso. Milers de treballadors, la majoria de Barcelona, i molts d’ells de la Sagrera i Sant Andreu, van treballar en una fàbrica que es va convertir en un referent a la ciutat.

L’empresa cuidava molt els treballadors i era també escola. Molta gent jove hi entrava com a aprenent i després hi continuava treballant fins a la jubilació.

L’empresa Hispano-Suiza es va instal·lar a la Sagrera el 1907 i l’any següent s’hi van començar a produir els primers camions i autobusos. El 1946 la societat ENASA (Empresa NAcional de Autocamiones SA) es va fer càrrec de la fàbrica, i un any després va canviar la marca dels vehicles, que van passar a dir-se Pegaso.

Cargando
No hay anuncios

La fàbrica va seguir funcionant a la Sagrera fins al principi dels anys vuitanta, moment en què es va trasllasdar a la Zona Franca. Al final de la dècada dels noranta l’Instituto Nacional de Industria (INI), a què pertanyia ENASA, i la marca FIAT van arribar a un acord perquè la Pegaso passés a formar part d’Iveco. A partir d’aquell, moment la multinacional italiana va anar reduint personal i incentivant les prejubilacions dels treballadors més veterans.

Moviment obrer

Cargando
No hay anuncios

Segons Joan Muñoz, extreballador de la fàbrica, ser treballador d’ENASA reportava grans beneficis per l’època. A més de tenir un sou més alt que en altres empreses, els treballadors rebien regals per Nadal, disposaven d’una mútua laboral i també de menjador, tenien cuina pròpia i accés a menús molt assequibles. A més, a la fàbrica hi havia un economat, on es podien comprar queviures a bon preu.

Fins als anys noranta hi van treballar unes 3.500 persones. La majoria eren de la Sagrera i de Sant Andreu o de barris propers.

Cargando
No hay anuncios

Després de la mort de Franco, el moviment obrer a la fàbrica va ser molt actiu. Els sindicats van aconseguir, per exemple, que l’empresa tornés a admetre els treballadors que havien estat acomiadats i empresonats perquè tenien un ideari polític contrari al règim.

Molts d’aquests episodis els va captar la càmera de Muñoz, delineant i activista sindical, però també fotògraf. Actualment té més de 300 imatges digitalitzades que repassen el dia a dia de la fàbrica automobilística. Aquestes imatges es convertiran en una exposició a la tardor.

Cargando
No hay anuncios

De fàbrica a parc

ENASA va traslladar la producció a la Zona Franca entre els anys 1980 i 1981. Llavors el recinte de la Sagrera va quedar buit, i el 1982 l’Ajuntament va convocar un concurs per transformar l’antiga fàbrica en parc urbà. El projecte guanyador va ser el dels arquitectes Enric Batlle i Joan Roig.

Cargando
No hay anuncios

El seu disseny preveia la desaparició de tots els edificis que componien l’antiga fàbrica, excepte la façana principal. En aquest espai hi havia hagut la infermeria i el personal que dissenyava la tapisseria i els acabats dels vehicles. Les antigues oficines es van convertir en una caserna de la Guàrdia Urbana i en un equipament sanitari. La resta del solar es va convertir en parc.

El parc de la Pegaso es va inaugurar el 8 de novembre del 1986 i el cost de l’obra va ser de 550 milions de pessetes. Actualment, al parc de la Pegaso hi ha tres plaques que recorden l’ús fabril del recinte i homenatgen les persones que hi van treballar.