Peatges reconvertits en plantes fotovoltaiques
El Govern pretén utilitzar l'espai, ara lliure, per instal·lar-hi plaques i fer autosuficient la xarxa de carreteres
BarcelonaAmb la fi dels peatges a la C-32 i la C-33 han quedat lliures un total d'11 hectàrees de terreny. Això equival a l'espai que ocuparien aproximadament vint camps de futbol. Amb tota aquesta superfície ara lliure i disponible, el Govern ha presentat un pla pioner per reconvertir les platges d'aquests antics peatges en plantes fotovoltaiques el 2023. L'objectiu? Generar fins a 20.000 MWh anuals: una quantitat d'energia verda que servirà per abastir de manera autosuficient tota la xarxa viària catalana.
Ho ha explicat el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, que ha detallat que per aconseguir la reconversió el departament invertirà 8,5 milions d'euros. La previsió de l'executiu és que el projecte, que afectarà els antics peatges de Vilassar de Mar, Arenys de Mar, Santa Susanna i Mollet del Vallès, es redacti l'any que ve i es pugui posar en marxa el 2023. La idea passa per aprofitar els terrenys annexos als troncals ara ja desmantellats, als laterals de la via, sense que calgui afectar-ne de nous. Fins ara en aquests espais hi havia altres estructures necessàries per al funcionament dels peatges.
El que no queda clar és com seran físicament aquestes noves plantes. De fet, l'ús i el disseny s'acabaran de definir durant la redacció del projecte. Però Puigneró ha avançat que podrien ser marquesines elevades amb zona d'aparcament a la part inferior. Fins i tot s'estudiarà la instal·lació d'electrolineres en alguns punts si es demostra que hi ha "excedent" d'energia.
Els estudis del Govern constaten que aquestes platges a les àrees afectades per l'alliberament dels peatges tenen "un gran potencial" fotovoltaic, perquè estan connectades a la xarxa elèctrica i les seves condicions són "òptimes" per generar energia solar. Es tracta de terrenys plans i amb una "bona irradiació".
"Tenim un ferm compromís amb la lluita contra el canvi climàtic i la reducció d'emissions de CO2", ha defensat el vicepresident Puigneró. Es calcula que el projecte pot generar un estalvi de 5.000 tones de CO2 anualment. Aquesta xifra és equiparable, segons el Govern, a retirar 2.800 vehicles diaris dels accessos a Barcelona.
Desballestant els antics peatges
L'anunci coincideix amb la normalització del trànsit a la C-32, a l'altura de Vilassar de Dalt, i a la C-33, a Mollet del Vallès. En aquests punts, els vehicles ja no han de travessar les estructures dels antics peatges reduint la velocitat. Les obres per alliberar físicament l'autopista ja s'han acabat i es preveu que al llarg de la setmana vinent també es pugui circular amb normalitat pel tram nord de la C-32, a Arenys de Mar i Santa Susanna.
Puigneró ha aprofitat l'avinentesa per demanar més agilitat al govern espanyol en la retirada dels troncals. Ha lamentat que l'executiu de Madrid no hagi sigut tan àgil amb les antigues cabines de l'AP-7 i l'AP-2, que encara continuen dretes. "Les obres no han ni començat", s'ha queixat. El vicepresident demana a l'Estat que "acceleri" la demolició de les estructures dels peatges per evitar problemes de trànsit i de seguretat.