INFRAESTRUCTURES

Pastor promet desbloquejar la Sagrera i l’accés al port

La ministra es reuneix amb Colau però no concreta xifres

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va trobar-se ahir a Madrid amb la ministra de Foment, Ana Pastor, en una reunió a la seu ministerial que es va allargar més de dues hores.
Dani Sánchez Ugart
02/09/2015
3 min

MadridA la segona va la vençuda. Després que l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, evités trobar-se amb la ministra de Foment, Ana Pastor, en l’acte de col·locació de la primera pedra del tren llançadora a l’aeroport del Prat perquè no considera l’obra prioritària, ahir sí que es van reunir a Madrid. Els temes pendents eren molts i, potser per això, la reunió es va allargar molt més del que estava previst. Van ser més de dues hores a la seu del ministeri de Foment que van servir perquè Pastor deixés anar un reguitzell de promeses que van deixar l’alcaldessa “satisfeta”, malgrat que no es va parlar d’inversions concretes.

Una de les màximes prioritats del nou govern municipal és la finalització de les obres de l’estació de La Sagrera, que s’han alentit fins a la pràctica congelació durant els anys de crisi. Colau va recordar que és una “ferida oberta” a Barcelona i va explicar que el ministeri s’ha compromès a reprendre “el ritme normal de les obres de manera imminent”, amb l’objectiu de complir el calendari i que estiguin enllestides el 2019. Tot i això, pel que fa a xifres, com en totes les infraestructures de què es va parlar a la reunió, no hi va haver cap compromís. “No hem parlat de xifres, però se’ns ha dit que no hi haurà problemes de finançament”, va dir Colau.

El govern espanyol també es va comprometre a licitar les obres de l’estació de Sant Andreu, molt lligades a les de la Sagrera, durant aquest mes. El mateix termini es va establir per a una altra de les grans obres pendents de Barcelona: els accessos ferroviaris al port. Ja fa anys que s’arrosseguen i, segons va explicar Colau, es licitaran també en el termini d’un mes perquè s’adjudiquin definitivament en un període de sis o set mesos. El punt de fricció que va impedir que es produís l’anterior trobada entre Colau i Pastor, el tren llançadora a l’aeroport del Prat, també es va posar sobre la taula. Com era d’esperar, Colau va fer saber a la ministra que no considera prioritària la infraestructura, i el ministeri, que ja ha començat les obres, va reiterar que sí que ho és, perquè “permetrà reduir en 20 minuts el temps de viatge respecte al metro”, segons va explicar a la sortida de la reunió el secretari d’estat d’Infraestructures, Julio Gómez-Pomar. “Hem fet saber a l’alcaldessa que això no és excloent de la resta de projectes”, va insistir el número dos del ministeri.

Colau va expressar la seva satisfacció en sortir de la reunió, però va assegurar que estaran “atents” al compliment de tots els compromisos adquirits per l’executiu. A més de la Sagrera i el port, també es van tractar les deficiències de Rodalies, sobretot al centre de control, la fallida del qual va causar un caos ferroviari de proporcions majúscules al maig. Foment va reiterar el seu compromís de renovar el sistema, una tasca en la qual ja s’està treballant, però no va especificar quines seran les inversions concretes en Rodalies l’any que ve. Gómez-Pomar es va limitar a recordar les inversions fetes fins ara (uns 180 milions), que, sumades a les compromeses i previstes, pugen a a una xifra total de 680 milions. El secretari d’estat també va reconèixer que només amb la millora del centre de control de Rodalies no n’hi haurà prou per resoldre els problemes i que cal impulsar obres com el desdoblament de la línia R3.

Rondes i Sants

Pel que fa a les obres del Morrot, impulsades per l’anterior equip de govern de CiU i criticades per Colau durant la campanya electoral, el ministeri continuarà la part que comporta l’ampliació de la ronda Litoral, però l’Ajuntament repensarà el projecte urbanístic que hi ha al voltant. Colau també va revelar el compromís del ministeri de portar al consell de ministres aviat les obres de la plaça dels Països Catalans, a l’estació de Sants, que no estaran fetes abans del 2020.

stats