EL DÈFICIT D'INFRAESTRUCTURES
Societat12/11/2013

Pastor es compromet ara a arreglar Rodalies

L'Estat diu que executarà totes les obres que la Generalitat li ha marcat com a prioritàries

M. Eugènia Quetglas
i M. Eugènia Quetglas

Madrid.Les bones relacions entre la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, segueixen donant fruits: l'Estat diu que executarà tots els projectes que li reclama la Generalitat per tenir un sistema de Rodalies sostenible. Vila va arribar amb un document sota el braç -consensuat amb Renfe- en què detallava una trentena de mesures necessàries i urgents per millorar el sistema. Durant una hora i mitja el van analitzar, van coincidir en el diagnòstic i van sortir junts a escenificar l'acord polític que pensen executar amb un calendari de prioritats.

En el document elaborat fa tres setmanes pel departament de Vila -en el marc dels incidents que s'han produït per l'estrès que es pateix a Rodalies- es calculava que el cost de les obres arribaria als 306 milions d'euros. No obstant, ahir ni Pastor ni Vila van voler parlar de quantitats, més enllà de recordar que per als pressupostos generals de l'any que ve (PGE) ja hi ha 72 milions d'euros territorialitzats per a la xarxa de Rodalies. La ministra va explicar que es faran els projectes un a un i que serà llavors quan els tècnics quantificaran la inversió. Per totes dues bandes s'insistia que l'important era el compromís d'executar els projectes que han d'acabar amb les mancances detectades. El primer que faran serà posar fil a l'agulla a totes les actuacions que afecten la seguretat i la fiabilitat, i deixaran en un segon terme qüestions com, per exemple, el confort de les estacions que s'executaran entre el 2014 i el 2015.

Cargando
No hay anuncios

La ministra només preveu la possibilitat d'acabar d'engegar alguna obra durant el primer trimestre del 2016, si patís algun endarreriment per qüestions tècniques. El compromís bilateral també passa perquè les millores no deixin sense servei els més de deu milions d'usuaris de la xarxa. Però Pastor va anar més enllà del document que li havia presentat la Generalitat, i va anunciar les obres de millora d'una línia menystinguda des de fa temps, la R3 Barcelona-Vic-Puigcerdà, una de les prioritats històriques de la Generalitat.

La línia de Vic, també

Cargando
No hay anuncios

Ana Pastor va anunciar que el desdoblament de la R3 permetrà que abans que acabi aquesta legislatura (2015) s'hagi duplicat la freqüència dels trajectes. Els combois passaran cada 15 minuts en lloc de cada 30, la freqüència actual.

L'acord global inclou revisar totes les subestacions elèctriques i enclavaments que necessiten una actualització. A més, també preveu la millora de les estacions de tren, especialment el que té a veure amb la prolongació d'andanes per permetre trens més llargs. Dues d'aquestes estacions seran les d'Arc del Triomf i Torredembarra. Paral·lelament, hi haurà un procés d'adaptació de les estacions del Clot, Passeig de Gràcia i Sant Adrià perquè puguin actuar com a indrets alternatius quan es produeix alguna avaria. També es milloraran els sistemes de seguretat, amb la implantació del sistema ERTMS.

Cargando
No hay anuncios

Comissió de seguiment

Pastor i Vila van acordar crear un grup de treball perquè faci un seguiment de totes les actuacions elaborant un informe quinzenal que rebrà el ministeri sobre l'avaluació dels projectes. Aquest grup de treball també analitzarà les inversions als túnels de Barcelona perquè han comprovat que és on es registren la majoria d'incidències. El conseller va agrair la determinació del ministeri de Foment per haver donat una "resposta immediata" a la "crisi" que pateix el sistema de Rodalies en els termes plasmats per la Generalitat en el document d'actuacions prioritàries per millorar la xarxa. "Crec que l'acord i la unanimitat en el diagnòstic ha estat total i absoluta", va proclamar Vila, donant mostra d'una sintonia amb Pastor que no es repeteix entre cap altre ministre i conseller català; més aviat tot el contrari.