TRAGÈDIA A FREGINALS

20 euros per passar més de setze hores de festa a les Falles de València

Els organitzadors no es fan responsables de qualsevol dany, ferida o accident que hagin patit els estudiants

Accident Freginals
Enric Borràs / Julia Manresa
21/03/2016
4 min

BarcelonaProp de 300 estudiants d’intercanvi de les universitats de Barcelona, l’Autònoma, la Politècnica i la Pompeu Fabra van participar en el viatge a les Falles de València organitzat per l’Erasmus Student Network (ESN). El pla era clar: gaudir de la festa. Ho van fer, tot i que a la tornada les coses es van torçar.

Setze hores de festa

El viatge de l’ESN ja preveia aprofitar al màxim el dissabte

“Hola, gent guapa! Ha arribat el moment d’anar a València amb l’ESN i descobrir una de les festes més populars del país”. Així començava l’esdeveniment al Facebook de l’excursió organitzada per la xarxa d’Erasmus. El pla era sortir a les 6.15 de Barcelona –tot i que ho van fer gairebé dues hores més tard–, arribar a les 11 a València i passar-se més de setze hores de festa, aprofitant les Falles al màxim. Tot, per vint euros, despeses de cadascú a banda. Segons el pla previst, a les dues van anar a veure la 'mascletà' de la plaça Major, després van visitar la ciutat –i van dinar paella– i a la nit s’havien de barrejar “amb la gent local”. “Quan l’espectacle acaba, per descomptat, la festa continua al carrer, ballant, bebent...”, rematava l’escrit. El viatge de tornada va començar cap a les quatre de la matinada de diumenge i l’escrit en què es presentava el viatge acabava amb una frase reveladora: “Study hard, party harder” (estudia molt, diverteix-te més).

La lletra petita

L’entitat assegura que no es farà responsable de cap accident

Cap portaveu de l’ESN va voler parlar ahir amb aquest diari. Només van facilitar un comunicat en què lamentaven l’accident, demanaven discreció i respecte per les famílies de les víctimes i feien públic el seu condol als afectats. Això sí, després de l’accident, van esborrar l’esdeveniment a Facebook que publicitava el viatge i en què hi havia l’enllaç amb els termes i condicions per participar-hi. Aquest diari hi va poder accedir gràcies a la còpia temporal que fa Google de totes les webs. Entre els 18 punts de termes i condicions del viatge n’hi ha un que diu, literalment: “ESN declina qualsevol responsabilitat en cas que qualsevol dels participants pateixi danys, ferides o accidents”. L’entitat també es desentén de robatoris, pèrdues d’objectes, desperfectes que pugui causar un dels participants i problemes amb les autoritats competents “causats pel consum de qualsevol substància estupefaent tipificada com a il·legal”. Tot i aquestes condicions, qui n’és responsable i en quin grau ho decidirà el jutge.

Alerta per WhatsApp

Un dels afectats va avisar els companys de l’accident

Cap a les sis de la matinada, Alejandro López, el propietari de l’empresa de transport Autocares Alejandro, es va adonar que ja no veia pel retrovisor el cinquè autocar del comboi on anaven els estudiants de l’ESN. Llavors es va aturar en una estació de servei i, segons va explicar ahir a l’agència Efe el fill del propietari, Raül López, va intentar trucar al conductor de l’últim vehicle. No va respondre. Va demanar als estudiants que truquessin als companys que hi anaven i tampoc van obtenir cap resposta. Al cap d’una estona, però, un dels afectats en l’accident va poder enviar un missatge de WhatsApp a un dels companys. El propietari va avisar els Mossos, que ja havien rebut trucades d’altres conductors.

Error humà

El vehicle es va desviar cap a la dreta abans d’un cop de volant

“L’autocar, primer, s’ha aproximat cap al voral dret de l’autopista i, quan ha fregat amb les proteccions, ha donat un cop de volant cap a l’esquerra tan fort que ha creuat a l’altra banda de l’autopista en direcció sud”, va explicar ahir el conseller d’Interior arran de les dades de la investigació. Un cotxe que circulava en sentit contrari va topar amb l’autocar. “Tot fa pensar que la causa no devia ser l’estat del punt quilomètric de l’autopista, sinó factors més humans”, va afegir. Una possibilitat seria que el conductor es va adormir.

Una recta amb una sinistralitat elevada

El tram de l’autopista AP-7 en el qual s’ha produït el tràgic accident amb 13 estudiants internacionals mortes quan tornaven de les Falles de València és un punt amb una sinistralitat elevada, tot i que no es pot considerar un 'punt negre', perquè és una recta i perquè el ferm de la calçada no es veu a simple vista especialment desgastat. “Ara feia temps que no se n'hi produïa cap, però és cert que entre Ulldecona i Freginals hi ha sovint accidents a l’AP-7 i no sembla que hi hagi un motiu aparent, potser és casualitat”, explicava ahir l’alcalde de Freginals, Josep Roncero. Abertis, però, va concretar que des del 2010 no hi havia hagut cap víctima mortal en aquesta zona. “Avui el punt quilomètric 333 s’ha convertit en un 'punt negre' i estem consternats amb el que ha passat”, va afegir l’alcalde.

Sigui com sigui, en aquest tram de l’AP-7 al seu pas per les Terres de l’Ebre no hi ha tanques a la mitjana que separin els dos sentits de la marxa, un fet que potser va facilitar que l’autobús acabés saltant al carril contrari.

stats