Mobilitat

Els parisencs voten massivament a favor de prohibir els patinets elèctrics de lloguer

El 89% dels votants es mostren en contra d'aquests vehicles en una consulta popular

París rebutja els patinets
03/04/2023
3 min

ParísParís eliminarà els 15.000 patinets elèctrics de lliure servei que circulen per la ciutat per decisió popular. La inèdita consulta ciutadana organitzada aquest diumenge per l'alcaldessa de la capital francesa, Anne Hidalgo, ha tingut un resultat aclaparador: gairebé nou de cada 10 votants (89%) s'han pronunciat a favor de prohibir els patinets elèctrics de lloguer. El referèndum tenia només un caràcter consultiu però Hidalgo –que sempre s'ha mostrat contrària als patinets– havia dit que faria cas de l'opinió dels ciutadans. "La meva idea és posar-hi fi, però respectaré el vot dels parisencs", va dir fa unes setmanes.

Menys del 8% del cens ha votat, però com que es tracta d'una consulta sense valor legal, l'alcaldessa la dona per bona. "És una victòria de la democràcia local", va destacar Hidalgo aquest diumenge a la nit. Fins a l'1 de setembre no es posarà en marxa la prohibició, que afectarà els tres operadors de patinets elèctrics que hi ha París –Lime, Tier i Dott–, però no els patinets particulars, que podran continuar circulant. Les tres empreses havien llançat una campanya contra la prohibició amb algunes mesures polèmiques com el pagament a influencers o el regal de desplaçaments en patinet, però l'hostilitat ciutadana envers aquests vehicles ha tingut més capacitat de mobilització que la dels seus clients.

Tot i que les operadores fa temps que es van comprometre a posar fi a l'incivisme d'alguns usuaris, és habitual veure els patinets llançats a la calçada o a les voreres. Sovint els clients incompleixen la normativa: no es pot circular per la vorera ni anar-hi dues persones, però totes dues són imatges que es veu habitualment. L'ajuntament també es queixa que són la causa de molts accidents. El 2022, tres persones van morir a París per accidents relacionats amb aquests vehicles (22 a tot França) i 459 més van resultar ferides en accidents només a la capital. Són xifres que augmenten cada any: entre el 2019 i el 2022, el nombre d'accidents amb patinets elèctrics implicats s'ha disparat un 177% a França.

Més regulació

París, una ciutat amb molts problemes de mobilitat i una circulació molt intensa, ha vist com en els últims anys ha explotat l'ús de vehicles alternatius com els patinets i les bicicletes. Des del boom dels patinets elèctrics, al voltant del 2019, l'ajuntament havia impulsat regulacions per evitar que aquest tipus de vehicle pogués circular per les voreres o pels parcs i jardins i n'havia limitat el nombre. El 2019 es va limitar la velocitat, que a algunes zones de vianants és de 10 km/hora, i després es va prohibir el seu ús als menors d'edat.

Ara la ciutat fa un pas més i prohibeix els patinets de lloguer. Les operadores retreuen a Anne Hidalgo la manca de diàleg i la poca voluntat de buscar solucions als problemes del servei. Amb la decisió de l'alcaldessa, les tres empreses hauran de deixar d'operar definitivament a París a finals d'estiu. La capital se suma a altres localitats de la perifèria, que fa temps que han prohibit els patinets elèctrics de lliure servei, i d'altres ciutats de França, com és el cas de Niça i Tolosa.

Nou pla estatal

El govern d'Emmanuel Macron, que manté una relació molt tensa amb l'Ajuntament de París, s'ha mostrat partidari de regular però no de prohibir aquests vehicles elèctrics. L'executiu va anunciar la setmana passada, pocs dies abans del referèndum parisenc, un nou pla estatal per reforçar la regulació d'aquests vehicles que inclou mesures com l'increment de les multes i de l'edat mínima per circular-hi, que passa dels 12 als 14 anys. "Els patinets poden ser una oportunitat si estan ben organitzats i regulats", va dir el ministre de Transports, Clément Beaune, quan va presentar el pla. Ahir a la nit, després de fer-se públics els resultats, Beaune va qualificar "d'immens fracàs democràtic" la consulta popular.

stats