I si us paguessin 20 euros per cada reunió de l'escola dels vostres fills?
La Fundació Jaume Bofill debat sobre l'efectivitat de beques i incentius per millorar resultats
BarcelonaQuè passaria si per cada reunió de l'escola la mare o el pare que hi va rebés 20 euros? Hi ha escoles públiques als Estats Units que creuen que, en entorns vulnerables, incentius d'aquest tipus contribueixen que la família s'impliqui més en l'educació dels nens i, de retruc, millori el seu rendiment educatiu. Fins ara s'han fet proves en centres públics de Nova York, Texas i Arizona, entre d'altres, i algunes escoles han començat a aplicar també programes pilot en què es paga als nens fins a 100 dòlars si aconsegueixen no faltar a classe durant les tres primeres setmanes del curs, una mesura que s'ha demostrat que és útil en centres on l'absentisme escolar és un greu problema.
Però, funcionarien a Catalunya aquest tipus d'incentius? Aquesta és la pregunta que s'han plantejat experts del món educatiu aquesta tarda al Palau Macaya, en un acte organitzat per Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill. Totes dues entitats han presentat un recull de l'evidència científica existent sobre l'eficàcia de les beques i ajuts per millorar els resultats educatius amb l'objectiu d'aportar orientacions per a la millora de la política educativa a Catalunya, on actualment la taxa d'abandonament educatiu es troba al 18%, molt lluny de la mitjana europea (10,8%).
L'autor del recull, Mauro Mediavilla, explica que les beques són efectives a l'hora d'evitar l'abandonament dels estudis a l'educació primària i secundària, especialment entre l'alumnat més vulnerable. "El repte serà veure quin tipus d'incentius o beques són millors per al sistema educatiu a Catalunya", apunta Mediavilla, que indica que no tots els incentius han de ser necessàriament econòmics. "També hi ha programes on el bon rendiment es premia amb joguines, entrades per al cine o vals per a restaurants", indica. En tot cas, les beques i els ajuts a l'estudi "són una política educativa clau en molts països per assegurar la continuïtat de l’alumnat en el sistema educatiu i/o millorar els resultats". "En el nostre context, aquesta és una política poc desenvolupada, amb poca inversió i molt poc avaluada", indica Mediavilla, que opina que un coneixement més gran de l’efectivitat dels diferents mètodes permetria aplicar millores al sistema català.
La literatura actual, explica, indica que les beques o incentius més efectius són els rebuts a l’inici i que s’han de tornar en cas de no assolir els objectius, i funcionen més que l'opció on el “premi” habitualment s’entrega a posteriori. En els casos més complexos, afegeix Mediavilla, cal acompanyar els incentius d'un sistema de tutoria. De cara al disseny de futures beques al nostre país, Mediavilla assenyala que cal dissenyar i avaluar programes de triple incentiu: estudiants, docents, progenitors/tutors. "Qualsevol política, per ser efectiva, ha de comptar amb els recursos suficients i donar-li un temps de maduració. En aquest sentit, cal desenvolupar pilots que permetin avaluar la implementació i l’impacte per poder introduir modificacions", conclou.