Barcelona

Les pacificacions d'entorns escolars a Barcelona s’amplien fins a prop d'un centenar

Les famílies celebren les mesures però les consideren insuficients

Recreació dels entorns escolars pacificats
Eugènia Cardona
20/02/2021
3 min

BarcelonaEl govern d’Ada Colau compta amb arribar als 92 centres educatius amb un entorn pacificat a Barcelona abans d’acabar l’any. La modificació dels espais busca donar resposta a la reivindicació als carrers de les associacions de famílies i els docents i reduir els nivells de soroll, accidentalitat i contaminació a les escoles de la capital catalana. El projecte Protegim escoles “s’ha convertit en una prioritat municipal”, segons la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz. Entitats com l'associació de famílies Eixample Respira, però, demanen a l'Ajuntament més velocitat i ambició per estendre la mesura a tots els centres de la ciutat.

 El 2021 s’ha intervingut en 26 escoles amb mesures com la reducció de carrils de circulació, la instal·lació de mobiliari urbà, l'ocupació de xamfrans o la reducció de la velocitat màxima i es preveu sumar-ne 66 més. “Segons l’Agència Mundial de la Salut, la contaminació causa un miler de morts a l’any i diversos estudis constaten que els alumnes dels centres més exposats al trànsit presenten problemes en l’aprenentatge”, subratlla Sanz. Les obres, que es concentraran els mesos d'estiu i setembre per la baixa activitat, suposaran una inversió de 5,92 milions d'euros: "El projecte neix amb la mateixa voluntat que la superilla o la millora del transport públic: la configuració d'un nou model urbà que vol que l'espai públic sigui per passejar-hi", reivindica Sanz.

El primer centre on es va intervenir per pacificar els entorns va ser l'Escola Grèvol de Sant Martí, on un nen de tan sols cinc anys va morir atropellat a la sortida. Les associacions de famílies fa temps que reivindiquen que la seguretat dels infants a l'entrada i la sortida de l'escola és una prioritat.

Una de les principals mesures que ha aprovat la comissió de Govern per limitar el volum de trànsit és la reducció dels carrils de circulació en vies bàsiques de la ciutat com Urgell, Mallorca o Sardenya: "Les noves actuacions implicaran que 14.000 metres quadrats d’asfalt passin a estar dedicats a infants, famílies i veïns", concreta la tinent d'alcalde. També es preveu reduir la velocitat màxima a 30km/h a 16 carrers, com Palafrugell, Llull o Can Pujolet, i instal·lar mobiliari urbà, com bancs i jocs, per frenar l'accidentalitat i millorar l'habitabilitat. Per tal de garantir el límit de velocitat, es reforçarà la senyalització i es modificaran les fases dels semàfors perquè prioritzin el pas als vianants.

Mesures insuficients

L'Associació Eixample Respira celebra les noves actuacions però les considera "insuficients i limitades". Critica que el govern municipal tingui reticències "a fer aquests canvis de manera generalitzada" i segueixi prioritzant l'accés a la via pública a "un mitjà de transport minoritari, no eficient i insostenible". Assegura que les famílies compten en les seves reivindicacions amb el suport de la Societat Catalana de Pediatria, "que demana actuar urgentment" per garantir la salut dels infants. Per la seva banda, Sanz justifica que "la priorització de les escoles s'ha fet seguint criteris de necessitat" i que les modificacions "han de ser sostenibles" amb la resta de modificacions urbanes.

L'Ajuntament quantificarà l'impacte de les mesures en la qualitat de l'aire i el soroll a través de la motorització de nou entorns escolars protegits al Departament d'Avaluació i Gestió Ambiental i l'Agència de Salut Pública de Barcelona. Per la contaminació, s'instal·laran difusors per mesurar el diòxid de nitrogen i una unitat mòbil de control atmosfèric, i pel soroll, es recorrerà a sensors del so ambiental. Paral·lelament, l'ISGlobal també farà una anàlisi independent abans i després de les actuacions en l'espai públic.

stats