Les pacificacions d'entorns escolars generen tensions entre comuns i socialistes a Barcelona

Les associacions que lideren els talls de trànsit es reuneixen amb Colau per demanar més contundència en les actuacions

Janet Sanz , en primer pla, i Ada Colau, durant la reunió amb representants de la Revolta Escolar
05/03/2021
3 min

BarcelonaEl que va començar com a malestar d'unes quantes famílies de l'Eixample per l'aire contaminat i l'excés de soroll a què s'exposaven els seus fills s'ha anat fent gran, fins a desbordar ja no els límits de l'Eixample, sinó els de Barcelona –amb rèpliques en ciutats com Badalona o Sabadell– i fins i tot els de Catalunya, amb accions, aquest 12 de març, en nou escoles de Madrid. L'anomenada Revolta Escolar continua fent-se sentir un de cada dos divendres amb talls de trànsit simultanis per exigir mesures contundents que protegeixin les escoles dels cotxes. I el ritme amb què el govern d'Ada Colau desplega les pacificacions n'exaspera els impulsors, que demanen que s'actuï amb la mateixa contundència amb què es van poder crear 2.000 terrasses provisionals en només tres mesos; que tots els centres de la ciutat tinguin ja alguna pacificació l'any que ve i que les que es fan siguin més agosarades.

Aquestes actuacions han fet aflorar diferències de criteri entre socis de govern: els socialistes, que lideren l'àrea de Mobilitat, i els comuns, que tenen a Janet Sanz com a tinent d'alcalde d'Urbanisme, com confirmen fonts de les dues formacions, que asseguren que tenen algunes discrepàncies sobre la manera com fer aterrar el projecte a la realitat, en aspectes com l'abast que ha de tenir cada transformació. A la pràctica això fa que algunes intervencions que tenen l'aval d'Urbanisme no rebin la llum verda de Mobilitat.

Les mateixes famílies que demanen accelerar les pacificacions han fet constar avui aquestes tensions en la reunió que han mantingut amb l'alcaldessa; la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, i el regidor de l'Eixample, Jordi Martí –tots tres dels comuns–, on han assegurat que s'estan trobant "reticències" quan es reuneixen amb els equips de Mobilitat, que són els que depenen del PSC, i a qui acusen de posar el fre a alguns canvis. "Al final sempre hi ha algú de Mobilitat que ens diu que no pot ser", resumeix Guille López, de la plataforma Eixample Respira.

Sobre aquesta qüestió, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC), que no ha participat en la trobada –com tampoc en les diferents rodes de premsa que s'han fet del projecte–, assegura que comparteixen l'horitzó i la necessitat de protegir els centres escolars del trànsit, però defensa intervenir sempre des d'una "visió global" de la ciutat, cosa que, apunta, pot desaconsellar determinades intervencions que es farien si se'n tingués en compte només una part i admet que això pot regenerar "tensions tècniques".

Reunió al Saló de Cent

Fins a 27 associacions de famílies, en representació de les més de cent que donen suport al moviment, han participat avui en la trobada amb el govern municipal al Saló de Cent per demanar que s'acceleri el ritme previst per a les pacificacions. "La nostra ciutat, la que per cert el vostre partit porta governant des de fa més de cinc anys, s’ha convertit en un indret on ens qüestionem si val la pena fer créixer les nostres filles i fills. No és un lloc sa, ni segur, ni agradable", han exposat a l'alcaldessa. I tant ella com la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme han defensat que el dels entorns escolars és un projecte 100% prioritari però que es desplega al "ritme que la ciutat el pot anar absorbint" i que, per això, es planteja poder intervenir en tots els centres entre aquest mandat i el següent, de manera progressiva.

Les famílies han insistit que "és possible" aconseguir que abans que acabi el 2022 tots els carrers on hi ha un centre escolar tinguin un sol carril per al trànsit privat. Només cal, segons han defensat, "voluntat política per fer-ho".

Un moment de la reunió d'aquest divendres al Saló de Cent

També han demanat que es garanteixi que es compleix el límit de velocitat davant de les escoles amb radars i una nova coordinació semafòrica. El govern, de moment, ha anunciat una dotzena de radars en carrers pròxims a escoles. "Us demanem que actueu ja, aquest any que ve i amb tota la contundència necessària", els han insistit en la trobada d'avui.

La plataforma Eixample Respira, que és qui va engegar tot el moviment després de fer públic un mapa amb les escoles més contaminades de Barcelona –on es veia clarament la pastilla negra de l'Eixample–, ja va criticar fa dues setmanes el pla amb què l'equip de Colau anunciava una acceleració de les actuacions en entorns escolars: 92 abans d'acabar l'any –i no 78 com havien calculat abans–. Una mesura "insuficient" segons la plataforma. El seu portaveu, Guille López, explicava després de la trobada d'avui que s'han tornat a trobar amb les mateixes posicions: l'Ajuntament dient que s'està fent molt i les famílies reiterant que no n'hi ha prou i que és "urgent" una reducció dràstica del trànsit a l'Eixample.

stats