Les obres dels túnels de Glòries s'encareixen mig milió més en la recta final
La previsió és que la nova infraestructura pugui entrar en servei al setembre
Nova modificació en el gran projecte dels túnels viaris de la plaça de les Glòries de Barcelona, que es preveu que comencin a funcionar al setembre per al trànsit que surt de la ciutat i, al mes següent, per al trànsit d'entrada. La comissió municipal d'Urbanisme ha aprovat aquest dimarts un encariment de 498.789,99 euros, que se suma al d'1,86 milions que es va aprovar ja el novembre del 2019 per a obres com reforçar el túnel de la L1 del metro. Aquestes quantitats encareixen el contracte original del lot tres, que era de 9,3 milions, i l'eleven fins als 11,6 milions: un increment acumulat del 7,97% respecte al pressupost d'execució per contracte (PEC).
Els últims canvis, segons ha exposat el govern municipal, responen a "ajustos puntuals" com la necessitat d'augmentar el nombre de moviments del carro d’encofrat, a l'aplicació de mesures de prevenció covid –per adaptar les feines a les noves normatives–, al manteniment de calçades i a l'alteració de la planificació de contravoltes. Fonts municipals remarquen que tot i aquests ajustos el projecte es manté dins del marc pressupostari aprovat, que fixava un màxim de 149 milions per a l'obra civil i un total de 192 milions d'euros per a tot el projecte.
Els treballs per excavar els túnels van començar el 2015 i el govern de Colau els va aturar i redissenyar el 2017 després que una auditoria confirmés uns endarreriments de 18 mesos i un sobrecost del 60%. Es tracta d'un túnel de 957 metres de llargada, amb dos tubs unidireccionals, que permet soterrar el trànsit de la Gran Via fins a la rambla del Poblenou, un tram per on passen uns 90.000 cotxes al dia.
Els grups de l'oposició han votat avui a favor de l'encariment però han retret al govern municipal el nou canvi. Segons JxCat, el debat no hauria sigut tan plàcid "si el govern hagués sigut d'un altre color", en una clara referència a les crítiques dels comuns a la gestió de les obres durant el govern de Xavier Trias.
Luz Guilarte, de Cs, ha sigut la més dura i ha assegurat que l'obra està "mal planificada i pitjor executada". "El que ha fet el govern i l'equip tècnic de Bimsa és evitar sobrecostos i retards", ha defensat la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, que ha assegurat que els canvis en el pressupost responen a la complexitat de l'obra i que ara, ha dit, ara es fan "amb control públic i transparència".