Les obres de la Sagrera encara no arriben al 50% de la seva execució

Adif preveu traslladar les vies de Rodalies de la línia de Mataró a mitjans de l'any vinent

Les complexitats de les obres de la Sagrera fa que només estiguin entre un 38% i un 40% de la seva execució
Ara
31/07/2019
3 min

BarcelonaLes obres de l'estació de La Sagrera, a Barcelona, estan entre un 38% i un 40% de la seva execució, és a dir, que encara no han arribat a la meitat del seu camí, tant pel que fa a l'estructura central de la futura instal·lació com en els seus accessos ferroviaris, treballs que permetran el pas de línies de Rodalies de Catalunya i de l'alta velocitat. Així ho ha explicat aquest dimecres el subdirector de construcció d'Adif Alta Velocitat, Juan Antonio Hermoso, en una atenció als mitjans després de visitar les obres, en la qual hi treballen unes 500 persones. Hermoso, però, n'ha fet una valoració positiva: "Les obres estan en un estat bastant avançat d'execució", ha dit.

L'estiu de l'any passat, l'Ajuntament de Barcelona va xifrar l'execució de les obres entre el 25% i el 35%. Ja en aquell moment, tant la tinent d'alcalde Janet Sanz com el secretari d'Estat d'Infraestructures, Pedro Saura, van admetre que les obres no acabarien el 2020, sinó més tard. El consistori i el govern espanyol van argumentar que, després de tres anys aturades, el calendari que havia promès l'executiu de Rajoy era "irreal". També van prometre que la inversió de l'Estat prevista fins llavors en aquesta obra rondava els 500 milions d'euros.

Ara Adif preveu que a mitjans de l'any que ve podran traslladar les vies de Rodalies de la línia de Mataró (R1) a la seva nova ubicació a l'estació, que ara transcorren al costat de les obres, i entre 18 i 20 mesos més tard es farà el mateix amb les vies de la línia de Granollers (R2). Pel que fa a la data de finalització de les obres, Hermoso ha declinat avui donar un nou termini i ha subratllat que estan centrats en complir amb els temps previstos per la reubicació dels corredors de Mataró i Granollers.

"Anirem pas a pas. La primera fita és la línia de Mataró per a l'any que ve, i entre 18 i 20 mesos després, la de Granollers. En paral·lel, treballarem perquè al llarg d'aquest període puguem anar acotant dates per a la finalització d'aquesta estació", ha recalcat Hermoso. La futura estació de La Sagrera comptarà amb tres nivells: per l'inferior passaran els trens de Rodalies i estarà a una profunditat d'entre 16 i 17 metres; a la mitja part hi haurà dos aparcaments i un vestíbul al centre, i pel superior passaran els trens d'Alta Velocitat.

Complexitats tècniques

Hermoso ha sostingut que els treballs a La Sagrera tenen moltes complexitats tècniques i les tenen des que es van començar, ja que es troba en el que era una antiga estació de mercaderies de petita velocitat i en la qual confluïen moltes vies, que es van haver desmantellar en coordinació amb els diferents agents implicats. Les obres també presenten dificultats en la seva pròpia execució perquè, per exemple, la zona en la qual s'ubicarà la futura estació té un nivell freàtic elevat i s'ha d'anar bombant aigua perquè no s'inundi: diàriament es treuen 4.000 metres cúbics de aigua, xifra que equival a cinc piscines olímpiques.

El subdirector d'Adif ha afegit com a complexitats la gran envergadura del projecte i els seus accessos reduïts; que treballen diferents contractistes, fet que obliga a planificar les actuacions de manera sincronitzada, i que passen al costat de les obres línies en funcionament de Rodalies i Alta Velocitat, amb les quals també cal coordinar-se per no afectar la seva operativa. "Són unes obres d'una complexitat tècnica molt important, obres que estan delimitades per dues línies de Rodalies, actualment en circulació, així com les línies d'AVE, cosa que ens obliga a fer un seguiment i una planificació molt exhaustiva i detallada dels treballs que hem de fer", ha remarcat.

Hermoso ha indicat que la nova estació de La Sagrera es diferenciarà de la de Sants en el fet que comptarà amb una zona d'estacionament per als trens d'Alta Velocitat, que estarà separada d'on arribaran els passatgers i servirà per fer tasques de manteniment, neteja i càtering. "Un viatger que baixi a l'estació de La Sagrera no s'ha de veure afectat per cap carret que està esperant per fer les tasques de manteniment. Aquesta és la gran diferència, i, evidentment, això permetrà tenir més capacitat en la gestió i nombre de trens que puguin acudir a aquesta estació", ha exemplificat.

stats